Akıncı TİHA'ya yerli motor geliyor
TUSAŞ Motor Sanayii AŞ(TEI), Bayraktar Akıncı
Taarruzi İnsansız Hava Aracı’nı (TİHA) bir yıl içinde yerli motor ile
buluşturmaya hazırlanıyor.
TEI, TEKNOFEST Azerbaycan'da
farklı sınıflarda ürettiği ve geliştirdiği motorları sergiledi. TEI Yönetim
Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Mahmut Faruk Akşit, kurumun motor çalışmalarına
ilişkin bilgi verdi.
İnsansız hava araçlarının motor ihtiyacının milli
imkanlarla karşılanması amacıyla geliştirdikleri TEI-PD170 motorlarının seri
üretiminin devam ettiğini belirten Akşit, daha fazla güç ihtiyacı bulunan Bayraktar Akıncı Taarruzi İHA'ya yönelik de çözümler
geliştirdiklerini söyledi.
Akşit, Akıncı'nın
ağır yükle kalkan versiyonunun 2 adet ithal 450 beygirlik turboprop motorla
uçtuğuna dikkati çekerek şöyle konuştu:
"Akıncı'nın uzun süre havada kalacak başka bir versiyonu da
var. Uzun süre görev yapacağı zaman dizeller çok daha avantajlı oluyor, çok
daha az yakıyorlar. Biz de PD170 motorumuzun 225 beygirlik bir versiyonunu
geliştiriyoruz. Projede iyi bir yere geldik. Motorun olgunlaştırma testlerinde
zorlu ömür testleri vesaire oluyor.
Uzun süreli yorulma ve zorlama testlerinin yüzde 75'ini hemen
hemen tamamladık. Biraz daha gitmemiz gereken bir test süreci var. Bir yıl
içinde bu motoru Akıncı'yı uçuracak şekilde teslim etmeyi hedefliyoruz."
Hedef MMU motoru
Jet motorları sınıfında ise TEI-TJ90, TEI-TJ300 gibi
çözümler geliştirdiklerini, sıranın Milli Muharip Uçak için
geliştirilen motora geldiğini vurgulayan Akşit, "Yaptığımız ön mühendislik çalışmalarında Milli Muharip Uçak'ın
zorlayıcı isterleri var. Milli Muharip Uçak'ın ihtiyaç duyduğu motoru
geliştirip, üretip, teslim edecek yeteneğe TEI olarak geldiğimizi görüyoruz.
TEI ekibi olarak ustalık eserimiz olacak. Türkiye'de böyle bir motoru üretip
test edebilecek altyapı sadece bizde var. 100 bin pound itkiye kadar her türlü
motoru test edebilecek test altyapımız bulunuyor. TEI olarak tasarım ve imalatında bu projede yer almak
istiyoruz." dedi.
Küçük İHA'lar PG50S ile daha fazla havada kalacak
Mahmut Faruk Akşit, küçük bir İHA motoru olan
TEI-PG50'nin ise pistonlu grubunda benzinli bir çözüm olarak geliştirildiğini
ifade etti.
Geliştirdikleri
motorlardan türev motorlar üreterek ürün aileleri oluşturduklarını anlatan
Akşit, şunları kaydetti:
"PG50 ilk başta kısa süreli, tek kullanımlık
bir görev için tasarlanmıştı. Değişik platform üreticilerimiz bu motorun küçük
İHA'larda uzun süre ve defalarca kullanımıyla ilgili ihtiyaç olduğunu söyledi.
Hem Türkiye'den müşterilerimiz hem Azerbaycan'dan potansiyel bir müşterimiz
geldi, yeteneklerini sorguladı. PG50'nin PG50S dediğimiz uzun ömürlü bir
versiyonunu türettik. Ömür testleri devam ediyor. Ne kadar süre güvenilir
şekilde uçabileceğini test ediyoruz.
Küçük dronların hemen hemen hepsi elektrikli güç sistemleriyle
uçuyor. Bunların limitleri var. Büyük güçlere ve uzun süre havada kalmaya
ihtiyaç duyan görevlere doğru gittiğinizde batarya sistemi artık fiziksel
olarak ihtiyacı karşılayamıyor, mecburen fosil yakıtlı motorlara gelmeniz
gerekiyor. PG50 bu segmente uyuyor ve ihtiyaca cevap veriyor. PG50'yi hibrit,
hem yakıt hem elektrik motoru
olarak dönüştürüyoruz."
Kaynak: AA, TRT
HABER
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler