Yazar: Yıldız Eryıldız
Kadınlar genel olarak alış-veriş yapmayı sever, Bu arada
hakkını aramayı bilenleri de ayrıca takdir ederim. Haklarını bilip, ona göre
hareket etmek bir hünerdir. Ailece çıktığımız bir alış veriş sırasında rastladığım
arkadaşım başına gelenleri aktarınca çok şaşırdım:” Bir mağazadan bluz almış, ancak bir sonraki mağazada daha ucuzunu ve
güzelini bulunca ilk aldığını iade etmek istemiş. İlk mağazadaki satıcı iade
alamayız. Ama aynı fiyatlı bir şey ile değiştirebilirsiniz diyor. Henüz bir gün
bile olmamışken böyle bir cevapla karşılaşmış.” Arkadaşıma tavsiyem “ iade almak zorunda, belgenizle gidin,
ısrar edin. Aksi halde tüketici mahkemesine gideceğinizi belirtin” dedim.
28
Kasım 2013’te Resmi Gazetede yayınlanan 6502 sayılı kanun, tüketicinin
haklarını çok ayrıntılı olarak yeniden düzenlendi.
Alış veriş sonrası faturanızı, belgenizi mutlaka saklayın. Çünkü
Tüketici kanunu değişim için belge ile başvuruyu mecbur kılıyor. Belgenizi saklamazsanız
“vazgeçmek” haklı iade sebebi olsa bile değiştiremezseniz.
Yani haklı iken haksız duruma düşebilirsiniz. Her Kadında alış-veriş tutkusu az
ya da çok vardır. İstatistikler göstermekte, erkek tüketiciler “ aman üç kuruş için değer mi?” deyip
geçerken, kadınlar savurgan gibi görünseler de ince eleyip sık dokurlar.
Haklarını aramak konusunda erkeklerden daha ileri durumdadırlar. Tüketiciler
için 28 kasım 2013 tarihli kanuna göre vazgeçmek haklı bir iade sebebi midir?
“Teslim
aldım” diye imza atmadan önce kontrol edin
Alacağınız malı teslim alırken her yerine bakın. Tüketici
teslim alırken taraflarca örnek modele uygunluk, olması gereken mal dışına
çıkıldığında bunun adı “ayıplı mal”
olmaktadır. “Ayıplı mal” olması,
sözleşmeye aykırı hareket tarzı, sözleşme de yazan sürede teslim veya montaj
edilmemesi durumu tüketiciye cayma
hakkını verir. Teslimattan itibaren 6 ay
içinde çıkabilecek ayıpların teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Malın
ayıplı olmadığının ispatı satıcının sorumluluğundadır. Teslim sırasında
oluşabilecek kırılma, bükülme veya yırtılma gibi tüm arızalar satıcının
sorumluluğundadır. Bu teslim sırasında tüketiciye büyük iş düşmektedir. Teslim almadan
önce kontrol edin. Hata görmüşseniz kabul etmeyin. “Teslim aldım” diye imza atmadan önce mutlaka kontrol edin. E- ticaret içinde bu durum geçerlidir. Ürünün
değişimini, tamir edilmesini ya da paranızın iadesini isteyebilirsiniz.
14
gün içinde cayma hakkınız var
Yeni Tüketici kanuna göre:” Gömlekten, beyaz eşyaya, peynirden elektronik eşyaya hatta konuta
kadar alınan her şey için size cayma hakkı veriyor. Cayma hakkını 14 gün içinde kullanmak
zorundasınız , ayrıca caymak için sebep göstermek zorunda değilsiniz. “Vazgeçtim”
veya “beğenmedim” demeniz yeterli, böyle bir durumla karşılaşırsanız unutmayın
ki 14 gün içinde hiç bir şey demenize gerek kalmadan cayma hakkınız var.
Ürün
alırken etikete dikkat!
Ürünlerin üzerinde özellikleri, etiketinde her şeyi
yazmaktadır. Buradaki incelik etiketteki mal ve ambalaj bilgisi tutmuyorsa,
tüketicinin malı şartsız iade etme hakkı ortaya çıkar.
Tüm
alış-verişlerinizde belge alın ve saklayın.
Kadınların özelliğinde her şeyi saklama durumu vardır.
Belge saklama konusunda aynı hassasiyeti gösteremiyoruz. Belgenin önemi, kanuna göre iade ederken, belgeyi ibraz etmeniz,
göstermeniz gerekmektedir. Ne zaman aldığınızı ispat etmeniz için mutlaka belge
gereklidir. Aslında yapılacak olan alış-veriş sonrası belgeleri bir dosyada
muhafaza etmeniz yeterli olacaktır. “Bir
fiş, bir alış-veriş, dosyaya at”
“Evet”
Dediğinizde Abonesiniz!
Birçok
kurum, bankalar, GSM operatörleri, televizyon abonelikleri yanlışlıkla “evet”
dediğiniz anda abonesiniz. Dikkat edin her şeye "evet" demeyin. Abonelik iptali için telefonla başvurduğunuzda iptal
için işletmeye gitmeniz istenmektedir. Telefonla satılan abonelik, aynı
kolaylıkla iptali de yapılabilmelidir. “İptal” talebinde bulunurken
konuştuğunuz kişinin ismini not edin. İtiraz zamanı geçiyorsa
iptal talebini mutlaka yazılı yapınız.
Tüketici kanunun bizlere tanıdığı hakları, ayıplı malın
ne olduğunu bilmelisiniz. “Vazgeçtim”, “beğenmedim”
diyerek, iade etmek en doğal hakkınız olduğunu unutmayın. “Vazgeçmek” haklı bir iade sebebi midir? Evet iade
sebebidir. Ama eksik bilgi ile haklı iken, haksız duruma düşmeyin.
1 yorum:
yorumBir keresinde annem "tacbahar.com" adlı siteden yatak kılıfı satın almıştı. Kapıdan ödeme seçmişti annem ama o site doğrulama istemeden direk işlemi bitirdi. Birkaç hafta sonra bize postacı geldi. Biz de doğal olarak ödedik ve aldık. Açtığımızda bir sürü kirli kumaş parçaları... Ayakkabıyla basılmış izleri var. Yırtık pırtık. 80 TL'mizi çaldılar kısacası. Ne yapsak yapalım para gitmişti.
Kesinlikle bir malı almadan önce kontrol etmeliyiz. Dolandırıcı çok... Çok haklısınız. Nedense böyle insanlar mevcut.
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler