2045'e kadar trafikteki araçların yüzde 16'sı elektrikli olacak
Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü'nün (OPEC) "2020 Dünya
Petrol Görünümü" raporundan derlenen bilgilere göre, elektrikli araç
sayısı 2030'da trafikteki araçların yüzde 5'ini, 2040'da ise yüzde 13'ünü
oluşturacak.
Trafikteki toplam araç sayısı 2045 yılında 2,6 milyara
yükselecek. Elektrikli araç sayısı ise 430 milyonla trafikteki toplam araç
sayısının yüzde 16'sını oluşturacak. Böylece, 2045'te elektrikli araçlar içten
yanmalı motorlu araçlardan sonra trafikte ikinci büyük paya sahip olacak.
Dünyada elektrikli araç satışı da 2019-2045 yıllarında yüzde 27
artacak. Doğal gaz ile çalışan araçlar ve yakıt hücreli araç satışında
öngörülen artışa rağmen 2045'te satılan binek araçların yüzde 60'ı hibrit
elektrikli araçlar da dahil olmak üzere, içten yanmalı motorlu araçlardan
oluşacak.
Ticari araçlarda ise dünyada orta ve ağır ticari taşıtların
büyük bölümünde konvansiyonel yakıtlı araçların kullanımı devam edecek. Söz
konusu dönemde, özellikle ağır ticari araçlarda ekonomik olarak en çekici
seçenek olması nedeniyle dizel motor kullanımı sürecek.
Bazı ağır ticari taşıt segmentlerinde, sıfır emisyon hedefleri
nedeniyle elektrikli araçların daha fazla yaygınlaşması öngörülse de bu alanda
ağırlıklı olarak sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) kullanımı yaygınlaşacak.
Böylece, 2019'da piyasada yüzde 96 paya sahip olan konvansiyonel yakıtlı ticari
araçların oranı 2045'te ancak yüzde 79'a gerileyecek.
Elektrikli araçlar en fazla OECD
ülkelerinde yaygınlaşacak
Elektrikli araçlar bugün en fazla Çin ile Ekonomik İşbirliği ve
Kalkınma Örgütü (OECD) üyesi Amerika ülkeleri ve Avrupa'da yaygınlaşırken
gelecekte elektrikli araç kullanımının yaygınlaşmasında OECD öncü pozisyonunu
koruyacak.
Norveç, bu alanda dünya lideri konumunu korurken sunduğu vergi
muafiyetleri sayesinde ülkede geçen yıl satılan araçların yüzde 42,4'ünü
elektrikli, yüzde 13,6'sını ise şarjlı hibrit elektrikli araçlar oluşturdu.
OECD bölgesinde de 2045'e kadar trafikteki elektrikli araçların
payı yüzde 55'e çıkacak. Söz konusu artış, Avrupa Birliğinin sıkı emisyon
düzenlemeleri, elektrikli araçların batarya maliyetlerinin azalması ve
performanslarının yükselmesinden kaynaklanacak. OECD ve Çin dışında kalan
bölgelerde ise elektrikli ulaşım daha yavaş yaygınlaşacak ve 2045'te bu
bölgelerde trafikte elektrikli araçların payı yüzde 15-20 oranını geçmeyecek.
Bataryalar daha küçük ve hafif
olacak
Elektrikli ulaşımda gelecekte yaşanacak ilerlemeler, batarya
teknolojisindeki gelişmelerle yakından ilişkili olacak. Batarya teknolojisinde
kullanılan bileşenlerde yapılacak iyileştirmelerle yüksek maliyetli kobaltın
kullanımı azalacak ve yerine nikel ile manganez kullanımı artacak.
Gelecekte bataryaların daha küçük ve hafif olması, araçların
ortalama ağırlığını düşürecek ve aracın çalıştırılması için gereken enerji
miktarının azalmasına neden olacak. Bu gelişmeler içten yanmalı motorlu araç
üreticilerini, daha fazla yakıt verimliliği sağlayan motorların tasarlanması ve
emisyonların azaltılması yönünde teşvik edecek.
Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgını, bu hedefleri sekteye
uğratsa da yakalanan ivmeyle elektrikli araçların yaygınlaşmasının devam
edeceği belirtildi.
Kaynak:
AA, TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler