TCG Anadolu'ya milli SİHA'lar konuşlanacak
Türkiye’nin F-35
teslimatında yaşadığı sıkıntılar gelecek yıl hizmete girecek TCG Anadolu için
farklı alternatifleri beraberinde getirdi. Eldeki araçların modifiye edilmesinin
yanı sıra TCG Anadolu için üretilecek yeni bir SİHA çalışması da gündemde
Son yıllarda
kara, hava ve deniz ayırt etmeksizin bu alanların hepsinde son derece etkin
görevler üstlenebilen yerli/milli araçlar üretebilen Türkiye, 2021 yılında
envantere girmesi planlanan TCG Anadolu ile mavi vatanda da yeni bir sayfa
açmaya hazırlanıyor.
Ülkemizin 2003
yılında dahil olduğu ve bugüne kadar tüm sorumluluklarını eksiksiz yerine
getirmesine rağmen teslimatında sorunlar yaşadığı F-35 projesinin mevcut durumu
yeni ve farklı senaryoların masaya yatırılmasına neden oldu.
Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir’in geçtiğimiz
günlerde yaptığı ve mevcut İHA-SİHA’ların TCG Anadolu’da konuşlanabilmesi için
modifiye edilebileceğini vurguladığı açıklamasında öne çıkan bir diğer nokta
“Sadece TCG Anadolu’da görev yapsın diye yine deniz konuşlu yeni tip SİHA tasarımı
için çalışmalar ve ön analizler var” sözleri oldu.
Yol haritası belirleniyor
Savunma sanayii araştırmacısı Hakan Kılıç, İsmail
Demir’in konuyla ilgili görüşlerinin Türkiye’nin bu alandaki gelecek
adımlarının ne olabileceğine dair bir yol haritası koyması sebebiyle son derece
önemli olduğuna işaret etti.
Kamuoyunda TCG Anadolu çok amaçlı havuzlu çıkarma
gemisinin üzerinde hangi sabit kanat platformları olacağına dair farklı
görüşlerin olduğunu anlatan Kılıç, “Bu konu biraz daha açıklığa kavuşmuş oldu.
Bilindiği gibi TCG Anadolu, LHD sınıfı bir gemi. LHD sınıfına ise jet motorlu
yani avcı uçakları içinde dikey-iniş kalkış yapanlar haricindekilerin inip
kalkabilmesi mümkün değil” bilgisini paylaştı.
Katapult sistemi de çözüm olmaz
Şu an dünyanın hiçbir ülkesinde dikey iniş-kalkış
yapabilecek tipte bir uçak üretmek için proje yürütülmediğine vurgu yapan
Kılıç, şöyle devam etti:
“Mevcut Rus ve Çin projeleri var. Ancak her iki ülkenin de deniz havacılığını
uçak gemisi platformları üzerine kurduğu için kısa iniş kalkış veya katapult
kalkışlı uçaklardan ibaret.
Ülkemiz kamuoyunda sürekli olarak yanlış bir ve algı
ile ‘F-35B olmaz ise gemiye katapult sistemi koyar uçakları öyle kaldırırız’
tarzı görüşler konuşuluyor. Bu durum maalesef gerçek değil. Eğer bunu dener ve
uçağı kaldırmayı başarsanız bile indirmeniz mümkün olmaz. Çünkü kanca sistemi
ile ineceği uzunlukta bir pisti yok TCG Anadolu’nun. Bunun sebebi ise TCG
Anadolu’nun bir uçak gemisi değil, LHD boyutunda bir çıkarma gemisi olması.”
“İlk dönem için son pratik bir çözüm”
Hakan Kılıç, dünyada TCG Anadolu uzunluğunda bir
gemiye inebilecek F-35B dışındaki uçakların günümüzde ‘demode’ kabul edilen
ABD/İngiliz Harrier uçakları olduğunu anımsatarak, şunları söyledi:
“Türk askeri ve sivil savunma çevrelerinin bu
uçakları da teknik yetersizliklerinden dolayı düşünmediklerini biliyoruz.
SSB Başkanı İsmail Demir’in açıklamaları gelecek
döneme dair izler taşıyor. Anladığımız kadarıyla ilk etapta mevcut
İHA/SİHA’ların gemiye inip kalkacak ve deniz konuşlu görev yapacak şekilde
modifiye edilmesi kuvvetle muhtemel.
Öte yandan sadece
TCG Anadolu’da görev yapsın diye üretilecek yeni tip, yine deniz konuşlu SİHA
tasarımı için çalışmalar ve ön analizlerin yapıldığını da ilk kez duymuş olduk.
Hiçbir SİHA insanlı savaş uçağının hele de F-35B’nin
yerini tutmaz. Ancak maliyet etkinlikten ziyade kaynakların verimli
kullanılması ve çözüm üretilmesi adına, politik sebeplere takılmış olan F-35B
yokluğunda geminin hava keşif ve yakın hava desteği unsurlarından geri
kalmaması için bu adımlar mantıklı bir çözüm. TCG Anadolu servise girdiğinde
söz konusu İHA-SİHA platformları hemen hazır olmasalar da ileride gemi üzerinde
milli SİHA’larımızı görme şansımız olacak.”
Kaynak: Sertaç Aksan/ TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler