Trenleri ASELSAN'ın "beyni" yönetecek
ASELSAN, trenin merkezi yönetimini sağlayan "beyin"
niteliğindeki Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi'ni özgün yazılım, donanım ve
algoritmalarla yüksek güvenliği sağlayacak şekilde geliştirdi.
Elektrikli raylı ulaşım hatlarının hem şehir içinde hem de
şehirler arasında yaygınlaşması hızlı, güvenilir, konforlu ve enerji verimli
raylı ulaşım ihtiyacını öne çıkarıyor.
Buna paralel olarak, bu ihtiyacın karşılanmasında kritik rol
üstlenen elektrik-elektronik, kontrol ve haberleşme teknolojisi tabanlı
bileşenlerin raylı ulaşım sistemlerindeki payı da giderek artıyor.
Yeni nesil trenlerde yüksek emniyet ve güvenilirlik seviyesine
sahip Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi ile dağıtık Cer (Çekiş) Sistemi gibi
ileri teknolojili bileşenler ön plana çıkıyor. Raylı araçlarda yer alan kritik
teknolojilerden çoğu ileri güç ve kontrol elektroniği ile bilgisayar ve bilgi
teknolojileri tabanlı olarak görev yapıyor. Bu kritik teknolojilere dayalı
bileşenlerin maliyeti, araç toplam maliyetinin yüzde 50’sine ulaşıyor.
Özgün
yazılım ve algoritmalarla yüksek güvenlik
Türkiye ve uluslararası alandaki ihtiyaçları dikkate alan
ASELSAN, bir süredir söz konusu teknolojilere yönelik faaliyet yürütüyor.
ASELSAN, Türkiye’nin saatte 160 kilometre hıza sahip ilk
elektrikli tren setleri için Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi ile Cer Sistemi
geliştirdi.
Daha önce ithal edilen söz konusu sistemler, ASELSAN tarafından
yürütülen geliştirme faaliyetlerinin sonunda yurt dışı pazarlara ihraç edilebilecek
seviyeye geldi.
Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi, trenin merkezi yönetimini
sağlayan "beyin" işlevi görüyor. Sistem, özgün yazılım, donanım ve
algoritmalarla yüksek güvenliği sağlayacak şekilde tasarlandı.
Sistem temelde aracın hızlanma, yavaşlama (frenleme), durma, kapı kontrolü, yolcu geçişleri ve ışıklandırma
gibi hayati öneme sahip işlevlerini denetlerken, iklimlendirme ve yolcu
bilgilendirme gibi konfora yönelik alt sistemleri de yönetiyor.
Yaklaşık
330 bin satır kod yazıldı
Modüler yapıda tasarlanan ve yüksek emniyet ile güvenilirlik
seviyesine sahip olan Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi bilgisayarı; mimarisi,
kontrol, emniyet ve güvenilirlik algoritmaları, donanımı ve gömülü yazılımı ile
tümüyle özgün olarak ortaya koyuldu.
Sistem donanımları, senaryoları, araç yazılımı ve diyagnostik
bilgisayar ASELSAN tarafından özgün tasarlandı ve geliştirildi.
Bu süreçte 70'ten fazla ASELSAN mühendisi görev alarak 30 temel
senaryo grubu oluşturdu ve kodladı. Geliştirilen senaryo kodları, kullanıcı
arayüzleri, yazılım test kodları ve kod geliştirme sürecini otomatize etmek
için kodlanan Grafiksel Kullanıcı Arayüzü ile yaklaşık 330 bin satır kod
yazıldı.
Araç
üstü testler devam ediyor
Elektrikli tren setlerinin kritik bileşenlerinden olan Cer
Konvertörü ve Yardımcı Güç Ünitesi, Dişli Kutusu, Cer Motoru ve Transformatörü
için ASELSAN tarafından anahtar teslim çözümler oluşturuldu. Cer Konvertörü ve
Yardımcı Güç Ünitesi ASELSAN tarafından, Cer Sistemi ile ilgili diğer alt
sistemler yerli firmalarla birlikte milli imkanlarla geliştirildi.
ASELSAN yerleşkesindeki test altyapılarında test edilen donanım
ve yazılımlar daha sonra üretilen ilk tren setine entegre edildi. Araç üstü
testler ise devam ediliyor.
Kaynak: AA, TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler