[Fotoğraf: AA]
Elektrikli araçlar için yenilenebilir enerjili şarj istasyonu
Bursa Teknik Üniversitesinde,
güneş ve rüzgar enerjisinden beslenen elektrikli araç şarj istasyonu kuruldu.
Üniversite, TOGG’a uyumlu olacak şekilde çalışmalarına devam ediyor.
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ), Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi
Doç. Dr. Gökay Bayrak tarafından yürütülen, TÜBİTAK 1002 Hızlı Destek Programı kapsamında desteklenen projeyle,
yenilenebilir enerji kaynaklarından oluşan
sistemin elektrikli araç şarj istasyonlarının "akıllı şebeke" konseptine
uygun çalışması sağlandı.
Üniversitenin Mimar Sinan Yerleşkesi'ne kurulan ve tüm
elektrikli araçlarda kullanılabilecek sistem, elektrik şebekesinden bağımsız
olarak araç şarjını mümkün hale getiriyor.
"Hibrit
bir yapı oluşturmaya çalıştık"
Doç. Dr. Bayrak, lisans ve lisansüstü çalışmalar
yürüttükleri üniversite laboratuarında yenilebilir enerji kaynaklarına
ayrı bir önem verdiklerini söyledi.
Elektrikli araç şarj istasyonlarının sayılarının ilerleyen
yıllarda önemli ölçüde artacağını vurgulayan Bayrak, şunları söyledi:
"2030 yılında elektrikli araç sayısının ülkemizde de 2
milyona yaklaşması bekleniyor. Dünya çapında da elektrikli araç sayısının 2025
sonunda toplam potansiyelde yüzde 25'in üzerine çıkacağı öngörülüyor. Proje
kapsamında elektrikli araçların hızlı şarj olabileceği ve elektrik enerjisini
yenilenebilir enerjiden de destek alarak güneş ve rüzgar enerjisini kullanarak
sağlayabileceği hibrit bir yapı oluşturmaya çalıştık. Önümüzdeki yıllarda
özellikle elektrikli araçların şarj olmasında şebekeye binecek bu yükün daha
hafifletilmesinde ve 'akıllı şebeke' dediğimiz yani enerjisini bulunduğu yerde
üretip bulunduğu yerde tüketme dediğimiz şebekeye uygun bir tasarım bir gerçekleştirmeye çalıştık."
Şarj istasyonu zorunluluğu
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının otopark yönetmeliğindeki
değişikliğine değinen Bayrak, buna göre otoparklarda elektrikli araç şarj
istasyonu bulundurulması gerektiğini aktardı.
Büyük otoparklarda elektrik şebekesinin şarj
bakımından yeterli olmayacağını değerlendirdiklerini anlatan Bayrak,
"Yerli ve milli yazılımlarımızla ve donanımsal çalışmalarımızla bunun
enerji yönetimini akıllı şekilde yapay zeka temelli
sürdürmeye çalışıyoruz. Sistemde iki elektrikli araç için yer yaptık, iki elektrikli
araç şarj olabilecek şekilde. Çalışmalarımız daha çok elektrikli aracın daha
hızlı şarj olması noktasında" dedi.
Bayrak, bir araştırma görevlisi
ve 5 lisansüstü öğrenciyle çalışmalar yaptıkları istasyonda günlük zaman
sınırlaması olmadan araçların şarj edilebileceğini söyledi.
"TOGG üretildiği zaman temiz enerjiyle şarj etmeyi dört gözle
bekliyoruz"
Elektrikli araçların menzillerinin artırılmasına
çalışıldığını dile getiren Bayrak, şunları söyledi:
"400-500 kilometrelik bir menzilde şehir içinde sürekli bir
elektrikli araç şarj istasyonu bulamayacaksınız. Şehir dışındaki yerlerde de
özellikle akaryakıt istasyonlarında iletim hatlarına uzaklık
nedeniyle bunların bağlantı gibi problemleri olabilecek. Bu geliştirdiğimiz
sistemle şebekeden bağımsız olarak istenilirse akü takviyesiyle elektrikli
araçları şarj edecek tasarım da yapılabilir, her iki sistemi de çalışıyoruz.
Kurduğumuz şarj istasyonu 'mod 3 tip 2' denilen soket yapısına uygun.
İstasyonumuzda mevcut ticari araçların yüzde 85'inde kullanılan soket tipi
mevcut. TOGG da üretildiği zaman temiz enerjiyle BTÜ olarak
şarj etmeyi dört gözle bekliyoruz. En başta TOGG'a uyumlu olacak şekilde
çalışmalarımıza devam ediyoruz."
Kaynak: AA, TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler