Yerli lityum iyon batarya simülatörü
İzmir İleri teknoloji Enstitüsü,
lityum iyon bataryaların şarj cihazlarını test etmek için kullanılan ve bu
pillerin şarj esnasında akım ile voltaj değerini gösteren simülatör geliştirdi.
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü
(İYTE) Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Serhan Özdemir, lityum
iyon bataryaların şarj cihazlarını test etmek için simülatör geliştirdi.
Yerli imkanlarla geliştirilen ve prototipi tamamlanan şarj
devrelerinin test edilmesi ve pillerin incelenmesinde kullanılan cihaz
sayesinde, pil üretiminde test süreleri kısa sürede tamamlanabiliyor.
Prof. Dr. Özdemir, lityum pillerle çalışan cihazların şarj ve
deşarj döngüsünün araştırmacılarca tespit edilmesi adına batarya
simülatörlerinin büyük önem taşıdığını söyledi.
"İlk
yerli prototipi çıkarmış bulunuyoruz"
Batarya simülatörlerinin yürüttüklerin çalışma sayesinde artık
Türkiye'de de üretilebileceğini vurgulayan Özdemir, şöyle konuştu:
"Lityum iyon bataryaların sağlıklı bir şarj süreci saatler
almaktadır. Bu da tek bir batarya hücresinin şarj ve deşarj döngüsüne tanık
olmak için saatler harcanması anlamına gelir. İşte tam da bu noktada, batarya
simülatörleri devreye girer. Batarya simülatörleri, saatler tutabilen şarj
sürecini, akım ve voltajlar aynı kalmak şartıyla, sadece dakikalara
sıkıştırabilirler. Bu anlamda, batarya simülatörleri ağırlığınca altın eder. Çünkü saatler süren tek bir deneyin
gözlemlenmesi yerine bu özellikler dakikalar içinde gözlemlenebilir. Böylece
araştırmaların maliyeti ciddi anlamda düşerken sonuca ulaşmak da
hızlanmaktadır. Bu kapsamda, ciddi araştırmacılara dahi hitap edebilecek temel
fonksiyonlara sahip yerli bir lityum iyon batarya simülatörünün eksikliği çok
uzun zamandır hissedilmekteydi. İYTE Makine Mühendisliği Bölümü olarak, hem bu
alandaki boşluğu doldurmak hem de bir temel enstrümanı öncelikle kendi
laboratuvarımıza kazandırmak için ilk yerli prototipi çıkarmış
bulunuyoruz."
Yabancı
muadilleri 2 bin ila 4 bin dolar
Cihazın pil gibi davranan kartlardan ve diğer bileşenlerden
oluştuğunu aktaran Prof. Dr. Özdemir, şunları söyledi:
"Cihazın temel amacı şarj devrelerinin test edilmesi ve pil
davranışının incelenmesi. Tüm bunları gerçek şarj süreleri olan saatler yerine
sadece 3-4 dakikada bitiriyor. Bu cihazla tüm pil araştırmacıları, şarj devresi
tasarımcıları veya kullanıcıları, elektrikli araç üreticileri
ilgilenecektir. Bu cihazların yabancı muadilleri 2 bin ila 4 bin dolar.
Cihazımız bir prototip olmasına rağmen tüm araştırma masrafları
dahil sadece 3 bin dolara mal olmuştur. Seri üretime geçilirse, maliyetinin
1500 dolar veya altında kalacağı tahmin ediyoruz."
Kaynak: AA, TRT
Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler