Kendi makinelerini yaptılar ilk işleri ihracat
İki mühendis girişimci TÜBİTAK desteğiyle geliştirdikleri
konteyner elleçleme makinesiyle az sayıda ve güçlü rakiplerin bulunduğu bir
alanda ihracat başarısına ulaştı.
İki mühendis
girişimci, konteynerlerin doğru şekilde istiflenmesi ve yer değiştirmesinde
kullanılan elleçleme makinesini yerli olarak üretip, az sayıda ve güçlü
rakiplerin bulunduğu bir alanda ihracat başarısı yakaladı.
Teknopark Ankara'da faaliyet gösteren KALSYS,
2019'da çelik konstrüksiyon ve vinç sanayindeki ithal ürünlere bağımlılığı
azaltmak ve alt sistemleri yerlileştirmek hedefiyle kuruldu.
Avrupalı Üreticilere Kafa Tutmak için Yola Çıktılar
KALSYS Kaldırma
Sistemleri Kurucu Ortağı Haluk Kaya, Avrupalı üreticilerin söz sahibi olduğu
konteyner elleçleme makinesi üretmek için yola çıktıklarını söyledi.
Ağırlıklı olarak İsviçreli üreticiler tarafından
üretilen bu makinelerin özellikle limanlarda kullanıldığını anlatan Kaya, "Bunlar, uluslararası taşımacılıkta
gemilerle nakledilen konteynerleri kıyıya indirmek için limanda kullanılan
makineler. Ülkemizde üretilen makineler değil, dünyada ise sayılı ülke
tarafından üretiliyorlar." dedi.
Bu ihtiyaçtan yola çıkarak iki mühendis olarak KALSYS'i kurduklarını dile getiren
Kaya, şöyle konuştu:
"Bir vinç firmasında çalışırken bu konteyner elleçleme
makinalarını Almanya'dan satın alıyorduk. Buna kafa yormaya başladık Türkiye'de
üretebilir miyiz diye. Projemizi hazırlayıp TÜBİTAK'a başvurduk,
Türkiye'de ilk kez üreteceğiz diye. Ülkemiz açısından katma değeri yüksek bir
proje olacağını biliyorduk, TÜBİTAK'a bunu doğru şekilde anlatabildik ve kurum
destek verdi. 2020 Mayıs ayında projemiz kabul edildi ve çalışmalar başladı. Bu
sırada Özbekistan demir yolları ile iletişime geçtik ve ilk makinemizin biraz
daha gelişmiş bir versiyonunu üretmeye başladık ve bitirdik. Şubat ayında ilk
sevkiyatımızı Özbekistan demir yollarına yaptık."
Bu makinelerin elektrikli, hidrolik, gemiler için
olan, birden fazla konteyneri taşıyabilen çeşitli versiyonları olduğunu anlatan
Kaya, ürün çeşitliliği için Ar-Ge çalışmalarına devam ettiklerini, kısa sürede
farklı makinelerin üretimine başlamayı hedeflediklerini belirtti. Haluk Kaya, "İlk hedefimiz ülke pazarında Türkiye
limanlarında özellikle Avrupalı rakiplerimizin yerini alabilmek. Sonraki
hedefimiz Orta Doğu ve Türk cumhuriyetlerinde söz sahibi olabilmek. En sonunda
Avrupa pazarıyla tüm dünyaya açılmayı hedefliyoruz." dedi.
Salgında Artan İhtiyacı Fırsata Çevirdiler
Salgın döneminde
uluslararası ticaretin öneminin daha güçlü hissedildiğini dile getiren Kaya,
konteyner ve bunları taşıyan makineler olmadan bu sürecin sağlıklı
yönetilemeyeceğini belirtti. Kaya, bu anlamada salgın döneminde artan ihtiyacı
bir fırsat olarak değerlendirdiklerini söyledi.
Uzun ömürlü bu makinelerin 15-20 yıl
kullanılabildiğine değinen Kaya, şunları kaydetti:
"Türkiye'de makineyi satmak istiyorsanız yeni bir ihtiyaç
gerekiyor. Yeni makine alımı için limanlardaki müşterilerin yeni yatırım
yapması ya da mevcut makinelerin hurdaya çıkması gerekiyor. Şu anda Türkiye'de
kısa vadede çok büyük yatırımlar yok. Uzun vadedeki yatırımlar için
araştırmalarımız devam ediyor. Bunun dışında Türkiye'deki birkaç limanla
görüştük. Bu firmaların ilk tepkileri çok olumlu, zaten Avrupa'dan belli
markalara mahkum kalmışlar, sürekli buralardan satın alınmış makineler. Bunun
dışında servisi, bakımı için de sürekli yurt dışından yedek parça almak
zorundalar. Buradan
müdahale edebilecek bir ekip, yedek parçası Türkiye'de üretilen bir makine çok
sempatik geliyor görüştüğümüz firmalara.
Rakiplerimize baktığımızda son 3 yılda satılan makine sayısı
250-300 civarında görünüyor. Bu kadar uzun ömürlü bir makinenin bu kadar adet
satıyor olması yüksek bir rakam. Dünyadaki liman ve vinç sayılarını
düşünürseniz pazar payı çok yüksek. Avrupa'da 1-2 marka pazar payının yüzde
60'ına sahip. İlk hedefimiz Türkiye'de satılan makinelerin yüzde 50'sini
yapmak, sonra Türkiye'de sadece KALSYS satmak. En kısa sürede yurt dışına
açılmak. Özbekistan demir yolları çalışmamızdan, teknik mühendislik
danışmanlığımızdan çok memnun kaldı. Özbekistan'da bu makinenin kullanılabileceği
yaklaşık 16 bölgeleri var. Diğer 14'ü yatırım kapsamında. İlk etapta birkaç ay
içerisinde Özbek demir yollarından yine 2 adet sipariş bekliyoruz."
Kaynak: AA, Haber7.com
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler