[Fotoğraf: AA]
Türkiye'de ilk defa lityum pilli elektrikli otobüsler
Samsun'da kullanılacak
Samsun’da ASELSAN’ın pillerini yapacağı yerli üretim
elektrikli otobüsler şehir içi toplu taşımada kullanılacak. Belediye Başkanı
Demir, “Lityum pilli elektrikli otobüsü Samsun’da hayata geçirerek toplu
ulaşımda değişim başlatıyoruz” dedi.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile
birlikte yürütülen sanayi iş birliği projesinde sona yaklaşıldı. Proje
kapsamında egzoz gazını ortadan kaldıran, çevre temizliğine büyük katkı
sağlayan, yakıt tasarrufuyla da işletme maliyetini düşüren elektrikli toplu ulaşım sistemine geçilecek.
Elektrikli toplu taşıma araçlarının pillerini ASELSAN üretecek.
Alternatif enerji sisteminde
lityum pilli elektrikli otobüsleri kullanmak için hazırlıklarını tamamlayan Samsun Büyükşehir Belediyesi, üretilen yerli ve milli
araçlardan 10 adet alacak. İki adet şarj istasyonuyla birlikte deneme sürüşleri
yıl sonuna kadar tamamlanacak.
“Toplu
ulaşımda değişim başlatıyoruz”
Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Demir, elektrikli
otobüs seferlerini başlatan ilk şehir olacaklarını söyledi.
"Türkiye'de
ilk defa lityum pilli elektrikli otobüsü Samsun'da hayata geçirerek toplu
ulaşımda değişim başlatıyoruz. Alım ihalemiz yakın zamanda yapılacak. Pillerini
bize özel tasarımla Aselsan üretecek. On otobüsten 5'ini ilk etapta Çatalçam
-Taflan ve Havaalanı arasındaki hattımızda devreye alacağız. Ardından da tüm
hatlarımızda kullanacağız."
İşletme maliyeti olarak en az, verim olarak en yüksek araçlar
kullanılacak”
Yeni araçların yakıt tasarrufu ve işletme
maliyetleri hakkında da bilgi veren Demir, şunları sözlerine ekledi:
"Çarşamba
Havaalanı-Taflan arasında sefer yapacak son teknoloji ürünü elektrikli
otobüslerimiz, dizel yakıtlı araçlarımıza göre daha ucuz sefer imkânı
sağlayacak. E1 ekspres hattımızı baz alacak olursak mazot yakıtlı bir otobüsün
bize günlük maliyeti bin 300 TL ile bin 500 TL arasında değişirken, elektrikli
otobüsün günlük maliyeti 90 TL. Güneş enerjisiyle birlikte elektrikli sistemde
ise günlük maliyet 15 TL. İşletme maliyeti olarak en az ve en yüksek verimli
araçları kullanacağız. Yatırım maliyeti troleybüsten 6 kat, raylı sistemden ise
12 kat daha ucuz, 3 saatte şarj edilebiliyor. Tam şarj edildiğinde 300
kilometre, ideal koşullarda kullanıldıklarında 400 kilometre yol yapabiliyor.
Dizel yakıtlı otobüslere göre işletme maliyeti üçte bir oranında daha az.
Dolayısıyla bu sistemi diğer hatlarımızda da kullanacağız."
Ulaşım Daire Başkanı Kadir Gürkan ise hızlı şarj
olabilen elektrikli otobüs sistemleri ile toplu taşıma araçlarında dönüşüm için
önemli bir adım atıldığına işaret etti.
“Metropollerde yaşayan
insanların yaşam kalitesini artıracak”
Gürkan, elektrikli otobüslerin toplu taşıma
sistemine dahil edilmesiyle yakıt tasarrufu elde edilmesini, işletme
maliyetlerinin azalmasını, düşük emisyon değerlerine sahip olması nedeniyle
hava kirliliğinin azalmasını sağlayacağını vurguladı.
"Elektrikli
araçlar sessiz olduğu için kentlerdeki gürültü kirliliği de azalacaktır. Sera
gazı emisyonlarının ve gürültü kirliliğinin azaltılması metropollerde
yaşayan insanların yaşam kalitesini de artıracaktır. İçerdiği mekanik
parçaların daha az olması nedeniyle işletme ve bakım maliyetlerinin uygunluğu
da elektrikli otobüsleri daha cazip hale getirmektedir."
Kaynak: AA, TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler