Mühendis adaylarının iş birliğiyle Deniz Temizleme Robotu üretildi
Mühendisler
teknolojik ilerlemenin en önemli aktörlerinden. Mühendis adaylarını desteklemek
için birçok proje yapılıyor. O projelerden birinde üniversite ve liseli gençler
birlikte çalıştı. Mühendis adayları ve liseli gençlerin iş birliğinden ortaya “Deniz
Temizleme Robotu” ve kıymetli fikirler çıktı.
Mühendislik projelerine duyulan ihtiyaç ve geleceğin
mühendislerini yetiştirmenin önemi giderek artıyor. Bunun için lise çağındaki
mühendis adaylarına ulaşmak, onları dinlemek ve desteklemek gerekiyor. Bu
amaçla yürütülen pek çok proje, yarışma, festival var. O
projelerden biri de Türk Alman
Üniversitesi ve Türk Eğitim Vakfı İnanç Türkeş Özel Lisesi arasında
gerçekleşti.
Üniversiteli öğrencilerin liseli öğrencilere
mentorluk yaptığı proje, hem TÜBİTAK hem
de üniversite tarafından desteklendi. Bu projeden yeni fikirler, mühendislik hayallerini güçlendiren gençler ve
süregelecek bir iş birliği doğdu.
Bu iş birliği nasıl doğdu?
Bu iş birliğine ön ayak olan kişi Türk Alman
Üniversitesi Mekatronik Mühendisliği
Bölüm Başkanı Doç. Dr. Tuba Çonka Yıldız.
2020 yılında iki öğrencisi, Can Yılmaz ve Mehmet
Şamil Soyer, bitirme tezi için kapısını çalmış. Öğrencilerinin yapmak istediği ‘kampüs temizleme robotu’ ona Tevitöl
İnanç Mekatronik Kulübü’nden lise öğrencilerinin yapmak istediği ‘deniz temizleme robotunu’ anımsatmış.
Öğrencilerine bitirme tezi olarak, liseli gençlerin de hayallerini gerçekleştirebilecekleri bir deniz temizleme robotu yapmayı öneren Doç. Dr. Yıldız’ın girişimleriyle bu mentorluk projesi başlamış. Projeyi yürütmek için her hafta düzenli olarak buluşan öğrenciler, deniz yüzeyindeki çöpleri toplayıp ayrıştırabilen robotu bir sene sonunda suya indirmeyi başarmış.
“Hedefimin doğru olduğunu gördüm”
Bu iş birliğini yürüten altı kişilik ekipten
dördüyle deniz temizleme robotunun bulunduğu atölyede buluşuyoruz. Bitirme
tezlerini tamamlayan Can Yılmaz ve Mehmet Şamil Soyer şu anda sektörde çalışan
birer mühendis. Projede yer alan liseli öğrenciler Başak Deniz ve Aykut Emre
Çelen ise üniversiteye hazırlanıyor.
Başak ve Aykut Emre’ye projenin onlar için ne ifade
ettiğini soruyoruz. Aykut Emre liseden sonra bilgisayar mühendisliği eğitimi
almak istediğini söylüyor ve şöyle anlatıyor:
“Bir mühendislik bölümünde okuma isteği benim için sadece
istekle kalmadı. Bu işin içerisine girmiş oldum. Burada yaptığım seçimin ne
kadar doğru olduğunu ve bu alanda çalışırken kendimi iyi hissettiğim için
aslında bu bilgisayar mühendisliği hedefimin doğru olduğunu görmüş oldum.”
Başak da gelecek
için hedeflerini şimdiden belirlemiş bir mühendis adayı. Mentorlerinden yeni
programlar ve teknikler öğrendiğini, bu projeye dâhil olmanın onu
heyecanlandırdığını söylüyor. Projeye başlamadan önce küçük bir prototipleri
varken iş birliğiyle projeyi büyütme şansı yakalamışlar. Şöyle anlatıyor:
“Biz daha böyle bizim düzeyimizde, lise düzeyinde
diyebileceğimiz işler yapıyorduk ama çok büyük bir alan olduğu için biraz daha
tanımak istiyordum. Çok iyi oldu benim için. Hem geleceğimi çizmekte hem nereye
yöneleceğimi belirlemekte çok etkili oldu.”
Lise çağındaki öğrencilerin uygulamayla tanışması
Ekibin genel fikri, bu projenin her iki tarafa da
katkısı olduğu yönünde. Ve yeni öğrenciler, yeni fikirlerle iş birliğinin devam
edeceğini söylüyorlar.
Doç. Dr. Yıldız bayrağı devralacak öğrencilerin
havacılık projeleri yapmak istediğini aktarıyor. Lise çağında öğrencilerin
uygulamayla tanışmasını çok önemsediğini belirten Yıldız, “Lise projeleri de üniversite ayarına gelmiş durumda. TEKNOFEST’lerden
tutun, çeşitli yarışmalarda gözlemlediğimiz” diyor ve şu sözlerle
özetliyor:
“Çok güzel fikirleri olan liseli, hatta ortaokul öğrencileri
var. Ama bir proje yazmayı mesela bilmiyorlar henüz. Fikirler çok güzel ama
tecrübe az bu şekilde üniversite, lise, lise ortaokul bir işbirliği bir
etkileşim olunca çok daha güzel işler ortaya çıkıyor.” (Özge Güngörmüş/İlyas
Umut Özacar/ Cihan Karaahmetoğlu/ TRT HABER)
Kaynak: TRT HABER
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler