Patlayan Lastikler Dönemi Bitiyor
Dünya çapında her yıl yaklaşık 200 milyon lastiğin
patladığı tahmin ediliyor. Ancak otomotiv dünyasının yaşadığı hızlı değişimle,
patlayan lastikler de tarihe karışmak üzere.
İnsanlık tarihinin
ateşle birlikte en önemli keşiflerinden biri de tekerlek.
Tarihin tüm dönüm noktalarında önemli rol oynadı.
Bugün yollarda gördüğümüz araçların tekerleri, çok
uzun yıllardır bizimle. Şimdiye kadar gösterdiği performans ise şüphesiz tatmin
edici.
Ancak her şey gibi tekerler de yeni bir dönüşüm
sürecine giriyor.
Ulaşım ve taşıma için kullanılan tekerlekler ilk
dönemlerinde tahtadan ve kauçuktan üretilmekteydi.
Fakat arabaların hacmi arttı ve üzerine yüklenen yük
de ağırlaştı. Bu nedenle tahta tekerler işlevini yerine getirememeye başladı.
İlerleyen yıllardan
tahtanın yerini demir aldı. 18’inci yüzyılda kauçuğun Avrupa’ya ulaşmasıyla,
lastik kaplı tekerlerin üretimi başladı.
Önce havasız daha sonra havalı lastiklerle, tekerler
sanayinin ve ulaşımın can damarı haline geldi.
Lastik patlaması tarihe karışmak üzere
Teknoloji dünyasında en büyük yenilikler hiç
kuşkusuz otomotiv dünyasında yaşandı.
Hepimiz bir yandan sabırsızlıkla sürücüsüz ya da
uçan araçları beklerken; diğer yandan yolda lastiği patlamış araçlara denk
geliyoruz.
Dünya çapında her yıl yaklaşık 200 milyon lastiğin
patladığı tahmin ediliyor.
Ancak bu görüntüler de tarihe karışmak üzere.
Yeni nesil lastikler nasıl olacak?
1890'larda araçlarda ilk kez kullanılan siyah kauçuk
hava dolgulu tekerler mutlaka o dönemin yıldızı olmuştu. Bugün de varlığını
sürdürüyor.
Ancak gelecekteki arabaların ihtiyaçlarını
karşılamak için yeterli olmaya yakın dahi değil.
Büyük lastik üreticileri, yakında seri üretime
geçebilecek tamamen havasız tekerlekleri test etmeye başladı.
Yeni nesil lastiklerin az bakım gerektiren,
delinmez, geri dönüştürülebilir ve yol koşullarını haritalayan sensörlere sahip
ürünler olması için uğraşılıyor.
Havasız lastikler, esnek bir omurga sistemi
kullanıyor ve havasız oldukları için kolayca delinemiyor. Göbek kısmı çelik
veya alüminyum alaşım malzemeden imal ediliyor
Bisiklet tellerine benzeyen iç kısım poliüretan
malzemeden üretiliyor ve kullanılacak zemin şartlarına göre yumuşak veya sert
ve sık veya seyrek üretilebiliyor.
3 boyutlu baskı teknolojisinin yaygınlaşmasıyla,
üretim maliyetlerinin de düşeceği tahmin ediliyor.
Araçların harcayacağı enerji miktarı artabilir
Ancak tüm bu avantajlarına rağmen havasız lastikler
kusursuz bir gelecek vaat edemiyor.
Havasız lastiklerin yolla daha fazla temasının
olması sürtünmeyi artıracağından enerji ve pil ömrünün azalacağı tahmin
ediliyor.
Aynı zamanda her yol bu araçların sorunsuz
çalışabileceği kadar kusursuz değil.
Özetle, ayağımızı yerden kesecek uçan arabalar
çıkana kadar, yeryüzü için en iyi lastikler üretilmeye çalışılacak.
Kaynak: TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler