Türkiye'de İlk Sürücüsüz Otomobil Test Sürüşüne Başlandı
Eatron CEO’su olan Dr. Umut Genç,
Türkiye’deki ilk sürücüsüz otomobil test sürüşlerine İstanbul'da başladıklarını
ve yakında seviye 3 otonom teknoloji çalışmalarına da başlayacaklarını
açıkladı.
Çalışmalarını hem
İngiltere Warwick hem de İstanbul İTÜ ARI Teknokent'te sürdürdüklerini ifade
eden Eatron CEO’su olan Dr. Umut Genç, seri üretim elektrikli ve
otonom araçlar için güvenli yapay zeka tabanlı akıllı
yazılım ürünleri geliştirdiklerini söylerken, "Türkiye’deki ilk sürücüsüz otomobil
test sürüşlerine İstanbul’da başladık" ifadelerini
kullandı.
Otonom
sürüş yazılımına sahip araç ve yol testleri gerçekleştirdiklerini ifade eden
Dr. Genç, "Şu anda iki
araç ile testlerimizi yapıyoruz. Bizim otonom sürüş için geliştirdiğimiz
yazılımın ismi otoban otopilotu. İsimden anlaşıldığı
gibi genel olarak otobanlarda testler gerçekleştiriyoruz. Yazılımlarımızı ve
özelliklerini sürekli olarak geliştirmeye devam ediyoruz. Testlerimiz de doğal
olarak devam ediyor" şeklinde konuştu.
İstanbul, otonom araçlar için
önemli bir test seviyesi
İstanbul trafiğinin otonom
sürüş geliştirme çalışmalarında zorlu bir test sahası sunduğunu belirten Dr.
Genç, "Yazılım
geliştirme çalışmalarımızın ciddi bir kısmını İstanbul’da gerçekleştiriyoruz.
İstanbul büyükşehir trafiği açısından da önemli bir test seviyesi. Trafik yoğun ve
karşınıza çıkan senaryolar çok çeşitli. Doğal olarak İstanbul’da başarılı
şekilde çalışan bir otoban otopilotunun Avrupa’nın diğer şehirlerinde de iyi
çalışacağına inancımız tam" dedi.
Otonom sürüş teknolojilerinin
seviyelendirilmesi ve Türkiye'de test edilen teknolojinin seviyesi hakkında da
konuşan Dr. Genç, sözlerine şu şekilde devam etti:
"İlk
aşamada seviye 1 dediğimiz yazılım ya direksiyonu ya da hızlanmayı yani gaz ve
freni kontrol ediyor. Mesela öndeki arabayı takip eden hız sabitleme sistemi
seviye 1’dir. Sürücü direksiyonu yönlendirir ancak gaz ve frene basması
gerekmez. Seviye 2’de otonom yazılım hem öndeki
arabayı takip ediyor hem de direksiyonu kontrol ediyor. Seviye 2’de sorumluluk halen sürücüdedir, seviye 3’te ise
sorumluluk araçta yani şirkette oluyor.
Seviye 3’te, sürekli yola
bakmanıza gerek yok, mesela telefonunuzla oynayabilirsiniz. Ancak
kulağınız araçta olacak çünkü araçtan uyarı sinyalini aldığınızda tehlikeli bir
durum olduğu ve 10 saniye içerisinde
direksiyona geçmesi gerektiği anlamına geliyor. Seviye 4’de ise, artık
kulaklığı takıp film bile izleyebilirsiniz. Belli bölgelerde ve semtlerde araç
bütün sürüşü kendi yapıyor, yolcular için hiçbir sorun yok. Seviye 5 ise, her
yerde her zaman tamamen tam otonom sürüş anlamına geliyor."
Özellikle robot taksi
projeleri üzerine çalışan firmaların seviye dört otonom sürüş teknolojisine
ulaşmaya çalıştığını belirten Dr. Genç, "Belli şehir merkezlerinde robot taksi
uygulamasını başlatmak istiyorlar. Şu anda biz seviye 2+ yaptık. Bizim yaptığımız yazılımda
araç hem direksiyonu kontrol ediyor hem de freni ve gazı kontrol ediyor.
Tam otomatik olarak şerit
değiştirebiliyor. Mesela öndeki araç çok yavaşladığında sol taraf uygunsa kendi
uygun bulduğu zaman şerit değiştiriyor ve sonra tekrar orta şeride dönebiliyor.
Yapay zeka tabanlı yazılım otomatik olarak buna karar veriyor. Seviye 2+ olduğu
için bu araçta yine sorumlu sürücü oluyor" ifadelerini kullandı.
Yakında seviye 3 otonom
teknolojinin çalışmalarına başlayacaklarını söyleyen Dr. Genç, açıklamalarına
şu şekilde sonlandırdı:
"Pazarda talep var. Gelecek 5 yılda
robot taksi uygulamalarını Amerika ve Avrupa’nın belli şehirlerinde göreceğiz. Türkiye gibi trafiğin daha
zorlu olduğu ülkelerde 10 yıl içerisinde robot taksiler olabilecek Seviye 2
otonom sürüş yazılımlarımız seri üretim araçlarda 2022 yılından itibaren
kullanılmaya başlanacak.
Seviye 3 yazılımlarımızın ise 2023 yılında
seri üretime gireceğini öngörüyoruz. Test çalışmalarımız hem Türkiye’de hem de İngiltere’de devam
ediyor. Tabii İngiltere’de trafiğin yönü farklı. Yazılımımızın hem sağdan akan
trafikte hem de soldan akan trafikte başarılı olarak çalışabildiğini görmek
bizler için önemli."
Kaynak: Webtekno, https://www.indyturk.com/node/352396/bi̇li̇m/türkiye’de-ilk-sürücüsüz-otomobil-test-sürüşlerine-başlandı
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler