Yerli
ve milli İHA’lara yarasa özelliği
Erciyes Üniversitesinde yerli ve milli İHA’lar için
yarasalardan esinlenerek geliştirilen kanatlar, yapılan testlerden başarıyla
geçti. Yapılan testlerde yüzde 25 performans artışı sağlayan yarasa kanatlar,
İHA’lara güç katmaya hazır halde. Aynı zamanda gerçekleştirilen proje Eylül
2021’de TÜBA’dan, Sanayi ve Teknoloji Bakanının elinden ödül aldı.
Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Mühendislik Fakültesi
Enerji Mühendisliği Bölümü Yenilenebilir Enerji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof.
Dr. Mustafa Serdar Genç, İHA’lar için yarasalardan esinlenerek
geliştirdiği kanatlar, rüzgar tüneli laboratuvarında yapılan testlerde yüzde 25
performans artışı sağladı. Proje Eylül 2021'de TÜBA'dan, Sanayi ve Teknoloji Bakanının
elinden ödül alırken, hedefin yerli ve milli insansız hava araçlarının üzerinde
kullanılmak olduğu belirtildi.
Uzun yıllar çalışılan bir proje
Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Mühendislik Fakültesi
Enerji Mühendisliği Bölümü Yenilenebilir Enerji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof.
Dr. Mustafa Serdar Genç, geliştirilen yarasa kanatlarının insansız hava
araçlarında (İHA) kullanılmasına yönelik uzun yıllar çalışıldığını ve bu
kapsamda kısmi esnek ve aerodinamik kanat geliştirdiğini anlattı.
Rüzgar laboratuvarında aerodinamik iyileştirmelerle
ilgili çalışmalar yürüttüklerini belirten Genç, yarasa kanatlarının rüzgar
türbini veya İHA’larda kullanılmasına yönelik 2021 yılında verdiği TÜBİTAK
projesinin de kabul edildiğini söyledi.
“Sanayi ve Teknoloji Bakanımızın Elinden
Ödül Aldık”
Geliştirdikleri 50 santimetrelik prototip kanatlarla
ile ilgili testlerin yapıldığını ve olumlu sonuçların alındığını belirten Genç,
"Yarasa, kanatları esnek olduğundan
istediği zaman manevra kabiliyetini artırmak için esneklik kısmını
değiştirebiliyor. Biz de 'bunu özellikle rüzgar türbini ve insansız hava
araçlarında görülen ayrılma kabarcığı dediğimiz olumsuzluğun bertaraf edilmesi
için neden kullanmıyoruz' dedik. Çalışmalarımızda güzel sonuçlar elde ettik.
Özellikle taşıma kat sayısı dediğimiz, uçağın veya insansız hava aracının
performansında yüzde 25 artış, yakıt sarfiyatında yüzde 10'lara kadar azalma
olduğunu gördük. Bununla ilgili 2016 yılında patent başvurusu da yaptık ve
2020'de tescillendi. Bununla ilgili doktora tezi de hazırladık. Öğretim
elemanımız Halil Hakan Açıkel, doktora tezini tamamladı. Eylül 2021'de de
TÜBA'dan Sanayi ve Teknoloji Bakanımızın elinden ödül aldık.” ifadelerini
kullandı.
“Hedefimiz Yerli ve Milli
İHA’lar Üzerinde Kullanmak”
Patent konusunda çalışmalarının devam ettiğini
belirten Genç, ticarileştirilebilmesi ve İHA kanadında kullanılabilmesi için
çalıştıklarını söyledi. Geliştirilen kanatları yerli ve milli İHA’lar üzerinde
kullanmak istediklerini dile getiren Genç, "Örneğin,
1000 fitlerde uçarken 1200-1300 fitlere rahatlıkla çıkmasını bekliyoruz. Bu
kısmi esnek ve aerodinamik kanat bizim patentimizin ismi. Bu kanat vasıtasıyla
özellikle insansız hava aracının daha stabil uçmasını, titreşimi engellemeyi
hedefliyoruz. Hedefimiz, özellikle yerli ve milli insansız hava araçlarının
üzerinde bunu kullanmak. Bunun için TAI ve Bayraktar ile görüşmeler yaptık ve
yapıyoruz. Kendimizi onlara tanıtıyoruz. Saha ve uçuş testlerinin sonuçlarını aldıktan
sonra temaslar kurmayı hedefliyoruz." şeklinde konuştu.
“Testlerde
Performansın Arttığını Gördük”
Testlerin halen devam ettiğini işaret eden Genç, “Hazırlıklarımızı yaptık ancak hava
şartlarından dolayı İHA'ların üzerindeki testleri şimdilik durdurduk. Rüzgar
laboratuvarındaki testlerimizde performansın arttığını gördük. Lakin bunların
özellikle verilerinin alınması için strengthler yerleştireceğiz ve bahar
aylarında bu testleri tekrarlayacağız." dedi.
Kaynak: Türkiye Gazetesi, AHaber, Yenişafak.com,
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler