Youtube algoritması hakkında çarpıcı gerçek
Mozilla tarafından
gerçekleştirilen 10 aylık araştırma sonuçları Youtube algoritmasının sakıncalı
videoları önerdiğini ortaya çıkardı.
YouTube algoritması
bazen çok ilginç videolar önerebiliyor. Bu videolar sizin ilginizi çekebilecek
şeyler olurken bazıları da sizi üzebilecek ya da size yanlış bilgi aktarabilecek
içerikler olabiliyor. Google bu tarz videoların önerilmeyeceğini belirtmişti.
Çarşamba günü yayınlanan bulgular, YouTube’un kullanıcıların “sakıncalı” olarak işaretlediği
videoları öneren birçok örneğini ortaya çıkardı.
10 Aylık Çalışma Sonuçları
Paylaşıldı
Kâr
amacı gütmeyen Mozilla Vakfı‘na
göre, YouTube kullanıcıları platformun algoritmasını kullanarak kendilerine
önerilen binlerce videoda potansiyel olarak sakıncalı içerikler
bildirdiler. 10 aylık araştırma, Firefox
web tarayıcısı ve Chrome kullanıcılarının potansiyel olarak sorunlu içeriği
bildirmesi için oluşturulmuş bir tarayıcı uzantısı sayesinde vakıf tarafından
toplanan verileri kullandı. Mozilla,
Temmuz 2020 ile bu yılın Haziran ayı arasında 91 ülkeden gelen 1.622 benzersiz
katılımcı tarafından sunulan 3.362 raporu bir araya getirdi.
Sakıncalı Olarak İşaretlenen
Videolar Önerildi
Kar
amacı gütmeyen kuruluş daha sonra başvuruları gözden geçirmek ve videoların
YouTube üzerinde olup olmaması gerektiğini belirlemek için Exeter
Üniversitesi’nden 41 araştırmacıyı işe aldı. Araştırmacılar, kullanıcılar
tarafından sakıncalı olarak işaretlenen videoların yüzde 71‘inin YouTube’un
kendi önerilerinden geldiğini ortaya çıkardı. Bu videolar ayrıca gönüllüler
tarafından görüntülenen diğer videolardan çok daha popüler olma eğilimindeydi
ve bu da şirketin algoritmasının sakıncalı içeriği tercih ettiğini
gösteriyordu.
Mozilla’nın 160 milyon kez
görüntülendiğini belirttiği sakıncalı videoların yüzde 9 daha sonra YouTube
tarafından platform politikasını ihlal ettiği için kaldırıldı. Yayınlanan bulgularda, İngilizce konuşulmayan ülkelerdeki
kullanıcıların, yüzde 60 daha yüksek oranda sakıncalı videolara maruz kaldığını
ve en yüksek maruz kalma oranının Brezilya, Almanya ve Fransa‘da olduğu
belirtiliyor.
Mozilla’nın
raporu, platformu araştırmacıların öneri algoritmasını denetlemesine ve
kullanıcılara kişiselleştirilmiş önerileri devre dışı bırakmanın bir yolunu
sunmaya çağırıyor. YouTube tarafından henüz bir adım atılmış değil.
Kaynak: SHİFTDELETE, HABER7COM
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler