ANKA Gemilerle Aynı Dili Konuşacak
Türkiye’nin havadaki gurur kaynaklarından ANKA’nın menzili artırıldı, AİS yeteneği ile donatıldı. TUSAŞ’ın tasarım süreci tamamlanmış bir üründe menzil artırabilmesine dikkat çeken uzmanlar, bunun son derece önemli bir kabiliyet sağladığı görüşünde.
Son yıllarda silahlı ve silahsız insansız hava
araçlarında devrim yaratan ve dünya genelinde bu alanda en üst sıralara
tırmanan Türkiye hız kesmiyor.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ) tarafından yapılan son
açıklamada, havadaki en önemli vurucu güçlerimizden ANKA’larla ilgili olarak “Menzili artırılan ve ilk kez Otomatik
Tanımlama Sistemi (AİS) ile donatılan 4'üncü ANKA'yı Deniz Kuvvetleri
Komutanlığına teslim ettik” bilgisinin paylaşılması, bu adımın hangi imkan
ve kabiliyetleri kazandıracağı sorusunu da beraberinde getirdi.
Konuyu yakından takip eden isimlere göre Türkiye'nin, Doğu
Akdeniz ve Ege’de Yunanistan başta olmak üzere bölgedeki haklarına razı olmayan
ülkelerle kriz yaşadığı bir dönemde farklı yeteneklerle donatılan ANKA’yı Deniz
Kuvvetleri Komutanlığı emrine vermesi tesadüf değil.
Türkiye’nin geldiği noktayı gösteriyor
Savunma Sanayii Araştırmacısı Kadir Doğan, TUSAŞ’ın sosyal medya
paylaşımında iki kritik bilginin yer aldığına işaret etti.
Entegre Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS: Automatic Identification
System) yeteneği ile donatılan bir ANKA’nın ne gibi avantajları olacağına dair
değerlendirmelerde bulunan Doğan, “ANKA’nın
menzilinin arttığına dair bilgi de aslında yepyeni bir başlangıç. Bu durum
sadece daha uzağa giden bir hava aracı anlamına gelmiyor. Söz konusu gelişme,
TUSAŞ’ın dolayısıyla Türkiye’nin bu konularda nasıl bir bilgi birikimine sahip
olduğunu göstermesi açısından son derece kritik” bilgisini paylaştı.
[Savunma Sanayii Araştırmacısı Kadir Doğan.]
Ağa bağlı tüm unsurların bilgiler ortak havuzda
Modernize edilen ANKA’lara entegre AIS sayesinde yüzlerce
kilometre mesafedeki tüm deniz üstü unsurlarının kimlik bilgilerini tespit
yeteneği kazandırıldığına dikkat çeken Doğan, şöyle devam etti:
“Otomatik Tanımlama
Sistemi yani AIS, gemilerin birbirlerinin konum, hız, isim ve benzer parametreleri
birbirileri arasında paylaşmalarını sağlayan bir sistem. Bu sistem sayesinde,
AIS ağına bağlı olan tüm deniz araçlarının bu bilgilerine anlık olarak
ulaşabilme imkanına sahip oluyorsunuz.
Bu sistem, sahip
olduğu bu kabiliyetler sebebiyle özellikle deniz trafiği için oldukça önemli
sistem olarak göze çarpıyor. AIS’in insansız hava sistemlerine entegre edilmesi
ise bu sistemlerin özellikle arama-kurtarma amaçlı olarak kullanımının önünü de
açıyor. Arama-kurtarma görevi üstlenen insansız hava sistemlerinde, otomatik
tanımlama sisteminin kullanılmasının birçok avantajı da bulunuyor.”
Denizdeki arama-kurtarma çalışmalarına havadan müdahale
Kadir Doğan, “ANKA’ların
AIS sistemine entegre edilmesi ne tür kazançlar sağlayacak?” sorusuna ise
şu yanıtı verdi:
“İlk olarak ‘çarpışmadan kaçınma’ sürecini sayabiliriz. Havadaki
unsurlarımıza da AIS tarafından sağlanan veriler anlık olarak ulaşacak.
Verilerin hem hava hem de deniz araçlarında anlık olarak görülmesi; standart
çarpışma önleme sistemleri haricinde, yedekli bir çarpışma önleme sistemi
sağlamış olacak.
İşin bir diğer boyutunun arama-kurtarma faaliyetlerinde
olacağını söyleyebiliriz. Türkiye’nin arama-kurtarma sınırları içerisinde yer
alan hava ve deniz vasıtalarının karada, havada, su üstünde ve su altında
tehlikeye maruz kalması, kaybolması veya kazaya uğraması hallerinde aranması ve
kurtarılması görevleri yürütülüyor. AIS sistemine entegre edilmiş insansız hava
sistemleri ile bu görevler çok daha başarılı ve efektif bir şekilde icra
edilebilir.
[ANKA, sahip olduğu yeteneklerle sınıfının en özel araçlarından biri olarak kabul ediliyor.]
Su üstü hedeflerde gemilerle tam koordinasyon
AIS sistemine dahil bir ANKA’nın olası bir arama-kurtarma
sırasında görsel yönlendirme açısından da son derece değerli katkıları olacağı
bir gerçek. Diğer taraftan hepimizin bildiği üzere hava araçlarının durumsal
farkındalığı son derece gelişkin. Sahip oldukları radar ve kamera gibi faydalı
yüklerle bu araçların su üstü hedeflerinde ya da arama-kurtarma faaliyetlerinde
çok anlamlı katkıları olması gayet mümkün.
Tüm bunların yanında Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS) içerisine
dahil edilen insansız hava sistemi, bu haberleşme ağını, kendi görevlerini
idame ettirmek için de kullanabilir. İnsansız hava sisteminin haberleşme
bağlantısında yaşanabilecek olası kesintide, AIS kullanılması da hava
sisteminin güvenirliğini artıracak ve merkezden verilen görevler kesintisiz bir
şekilde icra edilebilecek.”
TUSAŞ’ın menzil hamlesi geldikleri noktayı gösteriyor
TUSAŞ’ın paylaşımında ‘menzili artırılan’ ifadesinin
dikkatlerden kaçmaması gerektiğinin altını çizen Doğan, insansız hava sistemlerinde
iki farklı menzil kavramının olduğunu anlattı.
“Bunlardan ilki hava platformunun aerodinamik yapısı sebebiyle
kat edebileceği maksimum mesafeyi belirtiyor. İkincisi ise insansız hava
sisteminin, yer kontrol istasyonu ile efektif bir şekilde veri iletişimini
sürdürebileceği haberleşme menzilini içeriyor” diyen Doğan, şunları söyledi:
“Ülkemizin sahip
olduğu insansız hava sistemlerinin farklı yer kontrol istasyonları ile anlık
bağlantı sağlama kabiliyeti gayet yüksek. Bu nedenle haberleşme menzilinin
artırılması gündemin ikinci planında yer alıyor ve platformun kat edebileceği
menzilin artırılması çok daha önemli bir hal alıyor.
TUSAŞ’ın ANKA’da
yaptığı menzil artırımı haberleşmeyi değil, aracın daha fazla mesefa kat
edebilmesini kapsıyor. TUSAŞ’ın ANKA’nın aerodinamik ya da yapısal tasarımında
değişiklikler yaptığını düşünüyorum.
Bu değişiklik
Türkiye’nin yerli ve milli savunma sanayisi açısından son derece önemli.
Aslında TUSAŞ bu adımla özellikle ANKA özelinde sahip olduğu teknoloji
kazanımının ne derece yüksek olduğunu gösteriyor.
Tasarım süreci
tamamlanmış bir üründe, geliştirme süreci içerisinde yapısal ve özellikle de
aerodinamik tasarımında değişiklikler yapılması, endüstriyel tasarım
süreçlerinin çok doğru bir şekilde uygulandığı anlamına geliyor. Bu açıdan
bakıldığı zaman TUSAŞ’ın sahip olduğu bu kabiliyetlerin çok önemli olduğunu
düşünüyor, benzer adımların diğer yerli ve milli savunma sanayii ürünlerimizde
de gelebileceğine inanıyorum.”
Kaynak: TRT Haber/ Sertaç Aksan
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler