Türk Bilim İnsanlarından Elektrikli Araçların Pil Ömrünü Uzatacak Proje
Türkiye’nin yerli otomobil fabrikasının temel atma töreni yapıldı, Gersan Elektrik A.Ş tarafından Erzurum’da kurulan elektrikli araçların şarj ünitelerinin yerli ve milli olarak üretiminin yapılması amacıyla kurulan tesis Eylül ayında açılışı yapılarak hizmete girecek. İzmir İleri teknoloji Enstitüsü (İYTE) Öğretim Üyesi Doç. Dr. Erdal Çetkin ve ekibi, elektrikli araçlarda daha uzun süre kullanılacak pil geliştirmek için kolları sıvadı. TÜBİTAK tarafından ulusal koordinasyonu yürütülen Ufuk2020 Programı kapsamındaki “HELİOS Projesi”, şehir içi elektrikli mobilite hizmetlerinde (elektrikli otobüsler) kullanılmaya yönelik akıllı, ölçeklenebilir, yüksek performanslı, modüler batarya paketlerinin geliştirilmesini hedefliyor.
Projede 8 ülkeden 18 ortak yer alıyor. Proje koordinatörü İYTE Makine Mühendisliği Öğretim Üyesi Doç. Dr. Erdal Çetkin, son derece önemli olan projenin diğer Türk ortaklarının Vestel Elektronik, Bozankaya ve TÜBİTAK olduğunu söyledi.
Projenin İYTE ayağında, pil paketinin ısı yönetim sisteminin tasarlanması ve geliştirilmesinin bulunduğunu belirten Çetkin, bu sistem sayesinde batarya sıcaklıklarının istenen aralıkta tutulmasının hedeflendiğini anlattı:
Doktora öğrencisi Şahin Güngör ve yüksek lisans
öğrencisi Sinan Göçmen ile çalışmalara başladıklarını belirten Doç. Dr. Erdal
Çetkin, "Bu çalışma, pil paketini
sıfırdan alıp yeni nesil elektrikli araçlar için üretilmesine yönelik bir
proje. Biz pil paketlerinin ısı yönetim sistemini tasarlayacağız. Bunun için
birçok bilgisayar simülasyonuyla çeşitli deneyler yapacağız ve en son,
üretimini de gerçekleştireceğiz. Şu anda üç kişilik bir ekibiz. Daha sonra yeni
ekip elemanlarını da projeye dahil etmek istiyoruz" dedi.
"Ülkemizin elektrikli araç sektöründeki rekabetçiliğini
artıracak"
Çetkin, elektrikli araçların geliştirilmesinin çok önemli ve
güncel bir konu olduğuna dikkat çekerek, bu projede yapacakları çalışmaların
5-10 yıl sonrasındaki teknolojinin ne olacağını ortaya koyabileceğini söyledi.
Bu anlamda ülke adına gururlu olduklarını vurgulayan Erdal
Çetkin, "Proje kapsamında AB
fonları ile araştırma çalışmaları gerçekleştirilecek ve bilim insanları
yetiştirilecektir. Ayrıca elde edilecek bilgi birikiminin ülkemizde kalacak
olması ve geliştirilecek teknolojilerin yerli elektrikli araçlarda
kullanılabilme potansiyeli, ülkemizin uzun vadede elektrikli araç sektöründeki
rekabetçiliğini artıracaktır" diye konuştu.
"Elektrikli araçların daha çok tercih edileceğini
düşünüyorum"
Doç. Dr. Çetkin, otomotivde elektrikli araçlara yönelimin arttığını
hatırlatarak, şunları söyledi:
"Elektrikli
aracınızı bu proje sayesinde daha kısa sürede şarj edeceksiniz ve güvenlik
riskleri ortadan kalkacak. Cep telefonunuzu uzun süre kullandığımızda
kapasitesi düşer, elektrikli araçlarda da bu durum var. Eğer batarya
sıcaklıkları aşırı derecede artarsa bataryaların yanması ve patlaması
gerçekleşebilmektedir. Proje sayesinde güvenlik risklerinin ortadan
kaldırılması sağlanacaktır. Ayrıca bataryaların şarj ve deşarj edilmesi
durumlarında artan sıcaklık nedeniyle pillerin depolayabileceği enerji miktarı
da zamanla azalmaktadır. Bu ise hızlı şarj edilen elektrikli araç
bataryalarının daha kısa sürede kapasitelerinin düşmesine yol açmaktadır. Yani
aracın ilk kullanıldığında katedebileceği mesafe 400 kilometre ise devamlı
hızlı şarj edilen bir aracın ulaşım mesafesinin kısa zamanda 350 kilometreye
kadar düşmesi olağandır. Gerçekleştireceğimiz çalışmalar sayesinde elektrikli
araçlarda hızlı şarj nedeniyle sürüş mesafesindeki düşüşün mümkün olduğunca
azaltılmasını hedefliyoruz. O yüzden ileriki aşamalarda dezavantajları ortadan
kalktıkça elektrikli araçların daha çok tercih edileceğini düşünüyorum."
Türkiye'nin Otomobili'nde de kullanmak istiyorlar
Projenin modüler pil paketlerinin geliştirilmesine yönelik bir
çalışma olduğunu ve otomobillerdeki pillerin yanı sıra otobüs ve kamyonlarda da
uygulanabileceğini belirten Çetkin, bununla ilgili 5 patentlerinin bulunduğunu
söyledi.
Doç. Dr. Erdal Çetkin, söz konusu teknolojiyi Türkiye'nin
Otomobili'nde de kullanmak istediklerini anlattı.
İYTE Rektörü Prof. Dr. Yusuf Baran ise söz konusu çalışmanın
Türkiye'nin prestiji ve ekonomisi açısından da son derece önemli olduğunu
vurgulayarak, "Fonu, uluslararası
kaynaklardan Türkiye bilim dünyasına getirmek bizler için daha büyük mutluluk kaynağı
oluyor" sözlerini kullandı.
Ufuk2020 programı
Ufuk2020, Avrupa Komisyonu tarafından yürütülen 80 milyar euro
bütçeli araştırma ve inovasyon programını kapsıyor.
Ufuk2020 kapsamında, çeşitli sektörlerde AB Komisyonunun hibe
sağladığı projeler destekleniyor. AB'nin Ar-Ge ve inovasyon faaliyetlerine hibe
destek sağlayan Ufuk2020 Programı'nın Türkiye'deki koordinasyonu, TÜBİTAK
tarafından yapılıyor.
Kaynak: AA, TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler