Yerlilik Oranı Yüksek Milli Fırkateyn Geliyor




Yerlilik Oranı Yüksek Milli Fırkateyn Geliyor


MİLGEM Projesi’nin devamında üretilecek İ sınıfı fırkateynlerin ilki olan İstanbul Fırkateyni, önceki gemilerden daha yüksek yerlilik oranıyla Deniz Kuvvetleri Komutanlığına kazandırılacak. Yurt içinde ve Yurt dışında deniz platformu inşa ve modernizasyon faaliyetleri yürüten STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret AŞ, sorumluluk üstlendiği projelerde bugüne kadar yaklaşık 300 sistem sağlayıcı ve 400’ü aşkın inşa malzemesi üretici ve tedarikçisiyle başarılı çalışmalar gerçekleştirdi. 

Şirket geçen yılın nisan ayında Savunma Sanayii Başkanlığı ile MİLGEM 5’inci Gemi (İstanbul/F-515) Tedarik Sözleşmesi imzaladı. Sözleşmeyle STM, geminin tasarımı, silah-elektronik sistemleri ve ana tahrik sistemi sorumluluklarını da kapsayacak şekilde ana yüklenici olarak görevlendirildi. ASELSAN ve HAVELSAN’ın ana iş ortakları olarak yer aldığı projede, 150’den fazla sistem için 80 civarında alt yüklenici görev yapıyor. Toplamda sözleşmeli ve sipariş emriyle çalışılan firma sayısı ise 220’yi buluyor. 




  İ Sınıfı Fırkateyn Sözleşmesinde, sistem ve sistem sağlayıcı firmalar önceki MİLGEM gemilerindeki firmalarla aynı olacak şekilde kurgulandı ve mevcut yerli firmalarla projeye başlandı. Bu süreçte yapılan araştırma ve çalışmalarla, belirlenmiş teknik isterler ve performans olarak yabancı menşeli ürün/sistem isterlerini karşılayan yerli firmalar da takvim ve bütçe etkisi olmamak kaydı ve müşteri kabulüyle projeye dahil edilebiliyor. Sistem tedariki yapılan 80 civarında alt yüklenicinin üçte ikisi yerli, üçte biri yabancı firmalardan oluşuyor.

 Yerli tedarikçiler, geminin silah elektronik sistemleri ile gemi elektrik sistemi, yardımcı makine sistemleri (dizel jeneratör setleri, entegre platform kontrol ve izleme sistemi, KBRN üniteleri ile tespit ve teşhis sistemi, tulumbalar, valflar, elektrik güç sistemleri, kablolar, tablo ve panolar, hava kompresörleri, yangın söndürme sistemleri ve benzeri), gemide yaşam için gerekli ekipmanları(ısıtma, havalandırma ve iklimlendirme sistemi, tatlı su üretim sistemi, yaşam mahalleri mobilya donatımları, servis mahalleri, sıcak su sistemi ve benzeri), gemicilik donanımları gibi platform sistemlerinin tedariklerini sağlıyor.



Elektrik sisteminde, yerli üretim 185 kilometre elektrik kablosu ve 2 bin 675 aydınlatma armatürü kullanılacak. Üretilen tüm ekipman ve malzemelerin gemiye montajı için tasarım dokümanları STM tarafından hazırlandı. Ada sınıfı MİLGEM korvetleri platform sistemlerinde (ana tahrik sistemi hariç) yaklaşık yüzde 72 yerlilik oranına ulaşırken, İ sınıfı fırkateynlerde yerlilik oranının en az yüzde 75 olması hedefleniyor. İ sınıfı fırkateyni diğer Ada sınıfı korvetlerden ayıran temel özellik, silah sistemlerinde yapılan donanım değişikliği veya ilavelerden kaynaklanıyor. Bu değişim gereği geminin boyu 10 metre uzadı ve buna bağlı olarak bazı yapısal değişikliklere gidildi.

 İ sınıfı fırkateynlerin ilki olan İstanbul’un halihazırda blok inşaları ve birleştirmeleri devam ediyor. Geminin Ocak 2021’de denize indirilmesi öngörülüyor. Havuzda gerçekleştirilecek donatım faaliyetlerinin ardından Mayıs 2022’de liman kabul testlerine, Ocak 2023’te seyir kabul testlerine başlanması ve İstanbul Fırkateyni’nin Eylül 2023’te Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edilmesi planlanıyor. Türkiye’nin milli teknoloji hamlesi MİLGEM projesi ile devam ediyor. 


Kaynak: AA, TRT Haber                                 
Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »