Yerli Motorlar 2021 Yılında Zırhlı Araçlarda
Türk Silahlı Kuvvetleri için üretilecek yerli motorlar bu yıl ortaya çıkacak ve 6x6 ve 8x8 zırhlı kara araçlarında gelecek yıldan itibaren kullanılmaya başlanacak. Özel Maksatlı Taktik Tekerlekli Zırhlı Araçlar projesi kapsamında üretilecek 100 adet 6x6 ve 8x8 araç için platform ve motor geliştirme çalışmaları hız kesmeden sürüyor. FNSS Genel Müdürü Nail Kurt, ilk kez yerli motorların kullanılacağı projeye ilişkin bilgiler verdi. Proje kapsamında Yerli Motor Tedariki Alt Yüklenici Sözleşmesi imzaladıkları TÜMOSAN’ın bu araçlara uygulanabilecek bir baz motoru olduğuna işaret eden Kurt, TÜMOSAN’ın belli bir noktaya geldiğini dile getirdi. Sonrasında birlikte bir çalışmaya ihtiyaç olduğunu ve Savunma Sanayi Başkanlığının (SSB) oluruyla sözleşmenin imzalanmasıyla beraber 6x6 ve 8x8 araçlara yönelik motorun hazırlıklarının yapılması aşamasına geçildi.
Bunun için ciddi bir mühendislik maliyeti bulunduğunu anlatan Kurt, “Bütün bu konular bir baza geldi, el sıkıştık, imzalar atıldı. İlk etapta 450 beygir, sonra 550 beygirlik bir motorun ortaya çıkartılması da önümüzdeki süreçte belki yıl sonu, belki biraz daha önce oluşacaktır. Araç teslimatlarına, hatta 6x6 ve 8x8 araç testlerine bu motorla girmeyi öngörüyoruz. Bu da 2021’e denk gelecek. 2021 yılı içinde yerli motorla bir zırhlı araç gösterebileceğiz” dedi. Türk savunma sanayisinin önemli bir parçası olmaktan gurur duyduklarını vurgulayan Kurt, bazı şeylerin genel sanayiden çok fazla ayrılamadığına işaret ederek şöyle konuştu:
“Elektronik altyapınız, elektronik sanayiniz yoksa ne yapacaksınız? Her şeyi ASELSAN, havacılıkta da TAI yapsın… Bunlar mümkün değil. Aynı şekilde her şeyi FNSS yapsın, mümkün değil. Özellikle kara araçlarından bahsediyoruz. Otomotiv sanayisinden çok fazla yararlanıyor olmanız lazım. Özellikle motor ve transmisyon konularında, paletli araçlarda transmisyon farklıdır ama yine de dişli kutuları altyapısının ciddi anlamda evrilmesiyle ortaya çıkar böyle şeyler.
Otomotivde maalesef katma değer çok fazla yaratamadığımızı düşünüyorum. Bu altyapılar buradan gelecekti. Pars’ın bir aks sistemini kendimiz tasarlayıp üretiyoruz. Halbuki bir telefonla '9 tonluk aksınız var mı, yoksa kolayca adapte edip yapar mısınız’ deme lüksü var Alman veya ABD firmalarının. Bizim böyle bir lüksümüz yok. Biz her şeyle kendimiz uğraşıyoruz ama bir yere kadar. Diferansiyel de yapıyoruz, çok ciddi anlamda dişli de tasarlayıp üretiyoruz ama bu bir şanzımana, vites kutusuna, motora geldiğinde bunu tek başınıza yapmanız, ekonomik olarak yapmanız mümkün değil.
Yapacağınız motor yılda 3-4 milyon motor üreten bir üreticinin motoruyla rekabet edecek, bu mümkün değil. Rekabetten geçtik, stratejiktir, ‘Bunu yapın biz bunu alacağız’ da denilebilir. Bu da ambargolar gelince oluyor ama ‘Ben yapacağım’ deyince ortaya çıkacak bir şey değil, zor ve zorlanıyoruz tabii ki. TÜMOSAN’ın otomotivden 350 beygir altyapısı olmasa bu da zordu” dedi.
Türk savunma sanayisinin geldiği aşamada yerli motor ve güç grubuna ciddi bir ihtiyaç olduğunu, SSB’nin çok yerinde hamleleriyle bu geliştirme projelerinin başladığını dile getiren Nail Kurt, “ Bunun bütün yükünü, teknolojisini ve altyapısını savunma sanayisine yüklersek sürdürülebilirliğinden korkarım. Bugün Türkiye’de yerli motor, transmisyon olmasını en çok kim istiyor derseniz, herhalde bizden daha çok isteyen biri yoktur. Çünkü her yerde karşımıza bir zorluk olarak çıkıyor ama otomotiv sanayisiyle el ele verilmesi gerekiyor diye düşünüyorum. Yılda 50-100, bazen 30 araç için motor yapacaksınız, öbür tarafta yılda 2 milyon ticari araç üretilecek, ticari anlamda ve yerli motor yok. Oturup, konuşup bir şey yapalım diyesi geliyor insanın, ben de onu yapıyorum şu anda” dedi. Yerli motorlar 2021 yılında zırhlı araçlarda yerini alarak kullanılmaya başlanacak. TÜMOSAN, savunma sanayisi için tam bir ihtiyaç olan yerli motor üretiminde bu açığı kapatacak gibi görünüyor.
Kaynak: AA, TRT Haber
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler