Yerli ve Milli SİHA’ların Kahraman Pilotları
Art arda havalanan SİHA’lar, gece karanlığında dahi devam eden uçuşlar, teröristlerin korkulu rüyası operasyonlar… Türkiye’nin gururu olan İHA- SİHA’ların kahraman pilotları… Onlar son yıllarda belki de en çok merak edilen meslek gruplarından biri… Bugüne kadar hedeflerin başarıyla vurulmasının arkasındaki kahramanlar, yerli ve milli SİHA’ların karadaki en önemli bağlantısı olan insansız hava araçlarının pilotlarının bulunduğu Jandarma genel komutanlığına ait İHA-SİHA üssüne TRT Haber konuk oldu. Türkiye, kendi imkanlarıyla insansız hava araçları üretebilmesi, onları yerli-milli mühimmatlarla donatabilmesi ve bu alanda son derece profesyonel bir ekip yetiştirerek terörle mücadelede çok ciddi mesafeler kat etti. Sahada çok önemli operasyonlara imza atan Jandarma Genel Komutanlığı yeni döneme ayak uydurarak, insansız hava araçlarını kullanabilecek kahraman pilotları ve araçlara yer hizmet destek hizmetlerini kusursuz bir şekilde sağlayacak teknisyenleri kendi bünyesinde yetiştirdi.
[Havadaki SİHA'lar yer kontrol istasyonundan büyük bir hassasiyetle an be an takip ediliyor.]
TRT Haber’in konuk olduğu tesiste uçuşlar 7/24 esasına göre devam ediyor. Bayraktar TB 2 ve ANKA S’ler ardı ardına havalanıyor. Havada görevini tamamlayan araç yeniden piste inip bakıma alınırken, aynı rotadaki görevi üstlenecek diğer SİHA havalanıyor. Görevin kesintisiz devam etmesi havada değil yerde de ciddi bir planlama ve iş yoğunluğunu beraberinde getiriyor. Ancak bu yoğunluk hem SİHA pilotları hem de yer ekibi tarafından oldukça başarılı şekilde yürütülüyor ve uçuşlar herhangi bir aksaklık olmadan icra ediliyor.
[SİHA'ları yöneten kahraman pilotlar, farklı eğitimlerin ardından bu göreve veriliyor.]
TRT
Haber İHA- SİHA üssünde SİHA pilotu olmak için neler gerekiyor? Sorusuna cevap
aradı:
“Türk SİHA’larının başarısı ve
savunma sanayiinin geldiği nokta özellikle gençler tarafından çok yakından
takip ediliyor. Bu alanda görev üstlenmek isteyenlerin en çok merak ettiği
konulardan biri de SİHA pilotu olmak için hangi şartların gerektiği…
Başarılı
bir SİHA pilotuna sohbetimiz esnasında bu soruyu yöneltiyoruz.
“Bu durumu biz de gözlemliyoruz.
Ve açıkçası çok gurur duyuyoruz” diyen SİHA pilotu, Jandarma Genel Komutanlığı
bünyesinde bu işi üstlenebilmenin ilk şartının kurumda göreve başlamak olduğunu
söylüyor.
Jandarma teşkilatında subay ve
astsubay olarak görev yapanlar içinden başarılı olanların İHA birliklerinde
görev yapmaya seçildiğini anlatan SİHA pilotu, bulundukları komutanlık
tarafından verilen genel havacılık eğitimleri ile İHA-SİHA üreticileri
tarafından eğitim ve kursları da başarıyla tamamladıktan sonra görev başı
yapabildiklerini söylüyor.
SİHA pilotlarıyla ilgili en
önemli gözlemlerinizden biri tüm personelin son derece sportif olması ve sosyal
hayatı da dolu dolu yaşamaları… Genelde mesailerinin tamamına yakınını masa
başında geçiren pilotlara bu durumu sorduğumuzda, “İçinde olmadığınız ve üç
eksende hareket eden bir hava aracının durumunu akan verilerle takip etmek
gerçekten sağlıklı ve dinç olmayı gerektiren bir durum. Sağlıklı olmayan,
düzenli beslenmeyen ve uykusunu almamış bir personel dikkatini uzun süreler
yoğunlaştıramaz. Düzenli ve sağlıklı yaşamın yanı sıra stresten uzak kalmaya,
spor yapmaya ve ailelerimizle vakit geçirip sosyal hayatımızı da mümkün
olduğunca zenginleştirmeye özen gösteriyoruz” yanıtını alıyoruz.
Görüntüler ilgili yerlerle anlık olarak paylaşılıyor
Bulunduğumuz
tesiste bu kez SİHA’ların kontrol edildiği yer olan istasyon merkezleri
hakkında bilgiler alıyoruz. Bu istasyonlar da son derece teknolojik donatılara
sahip. Bayraktar TB2 ve ANKA-S’ler farklı istasyonlardan, farklı ekiplerce
kontrol ediliyor.
Bu
noktada akıllardaki bir diğer soruya da yanıt verelim. Gökyüzündeki aktif bir
SİHA, üç kişi tarafından kontrol ediyor. Fakat görev öncesi ve görev sonrası
faaliyetler de göz önüne alındığında çok daha kalabalık bir kadro 7 gün 24 saat
esasına göre çalışarak görevin devamlılığını sağlıyor.
[Türkiye'nin göz bebeği SİHA'lar, yerli ve milli mühimmatlarla donatılıyor.]
Türkiye’nin
müşterek operasyon kabiliyetini hatırlattığımız komutanlar, bu alanda ülkemizin
ne denli ileri bir seviyeye ulaştığı, SİHA’ların çektiği görüntülerin ilgili
merkezlerle anlık olarak paylaşıldığı, savaş uçaklarının, insansız hava
araçlarının, sahadaki komandoların ve diğer birliklerin aynı anda aynı
bilgilerle hareket edebildiği ve bunun ne denli önemli olduğu üzerinde duruyor.
Sahadaki komandolar ve jandarmalarla aramızda duygusal bağ var
Bu
durumun SİHA’yı yöneten pilotlarla, o sırada binlerce metre yükseklikteki bir
dağın tepesinde ya da uçurumun kenarında teröristlerle çarpışan jandarma ve
komandolarla aralarında nasıl bir duygusal bağ oluşturduğunu soruyoruz.
“Sahada destek olduğumuz
personel bizim kahraman silah arkadaşlarımız” diyen bir SİHA pilotuna, diğer
SİHA pilotu, “Onların göremediği bir teröristin yerini tarif edebilmek, sıcak
temas devam ederken yaptığımız atışla ateş desteği vermek, zor hava ve arazi
şartlarında onlara tabiri caizse göz, kulak olabilmek zaten konuşsak da
konuşmasak da aramızda duygusal bir bağ oluşturuyor” cümleleriyle katkı
sağlıyor.
Sivil hassasiyeti en yüksek ülkeyiz
Hava
üssündeki temaslarımız süresince aslında ülkemizin bu alandaki imkan ve
kabiliyetlerini çok daha yakından gözlemleyebilme imkanı elde ediyoruz.
Her
detayı görebildiğiniz, gece zifiri karanlıkta gündüz gibi görüntüler
alabildiğiniz dağlık alanlar, hedefe yönlendirdiğinizde mikro cerrahi
titizlikte hedefi bulabilen yerli ve milli mühimmatlar…
Tüm
bunları alt alta koyduğunuz zaman aslında güvenlik kuvvetlerinin ne denli büyük
bir güce sahip olduğu ortaya çıkıyor. ‘İstenen
her an, her yerde operasyon yapabilme’ yeteneğinin karar süreçlerini nasıl
etkilediğini merak ediyoruz.
[Hepsi kendi alanında son derece profesyonel olan teknikerler, SİHA'nın uçuş öncesi son hazırlıklarını yapıyor.]
Dünya
üzerinde SİHA üretebilen 5 ülke olduğu bilgisini paylaşan SİHA pilotları,
Türkiye’yi diğer 4 ülkeden ayıran özelliği şu sözlerle anlattı:
“Biz SİHA’ları yalnızca
‘kesinlikle doğrulanmış’ hedefler için kullanıyoruz. Yabancı ülkelerin bu
araçları kullanırken sebep olduğu sivil kayıplar dış basında sıklıkla yer
alıyor. Türk SİHA’ların neden olduğu herhangi bir sivil kayıp olmaması bizim en
büyük mutluluklarımızdan biri.
Türkiye, operasyon sahasında
sivil unsur varsa, ya o faaliyeti yapmıyor ya da başka bir alternatif buluyor.
Diğer devletlerin kendi ülkeleri
dışında icra ettiği operasyonlarda sivil zayiatlara bizim kadar önem
vermediklerini ve karar mekanizmalarının sağlıklı işlemediğini
değerlendiriyorum. Bizler ise gerek yurt içinde gerek yurt dışındaki
görevlerimizde sivillere en üst düzeyde hassasiyet gösteriyoruz. Sivil
zayiattan kaçınıyor, tüm planlarımızı buna göre yapıyoruz. Bunun da en önemli
sebebinin Türk insanı ve Türk jandarması olmanın bize kazandırdığı değerler
olduğunu düşünüyoruz.” (Sertaç Aksan/ Serhan
Sevin/ Ünsel Ayhan Aybek/ TRT Haber)
Kaynak: TRT Haber/ Sertaç Aksan/ Serhan Sevin/ Ünsel Ayhan Aybek
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler