ÖĞRENCİNİN OKUL BAŞARISI İÇİN OKUL–AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ

 Yazar: Ahmet Yıldızhan




Okul başarısı değerlendirmesi,  genelde öğrencinin derslerindeki notlara bakılarak yapılır. Bu şekilde yaklaşım doğru mudur? Aslında başarı değerlendirmesini, dersler dışındaki sosyal başarı, yetenekler, spordaki başarı, temizlik gibi diğer konuları dahil ederek yapmak gerekiyor.
Bir veli olarak oğlumun okula başladığı günü hiç unutmam. Sınıf öğretmeni velilere  ‘’ arkadaşlar benim elimde sihirli değnek yok. Çocuklarımızın başarısı için işbirliği yapmamız gerekiyor ’’ demişti. Başarının anahtarını özetlemişti. Çocuğun başarısı için okul-aile dayanışmasını vurgulamıştı.
Okuldaki başarı ya da başarısızlıkta öğrenci tek başına sorumlu tutulamaz. Bu günkü eğitim sisteminde çocuğa destek mutlaka gereklidir.  Aile her türlü imkanı sağladım. Hatta çocuğumu özel,  güzel bir okula verdim. Başarılı olmaması için hiçbir sorun yok. Böyle düşündüğümüzde hata olacaktır.  

Okul Başarısında Ailenin Önemi   

Çocuğun ilk eğitimi ailede başlar. Aile, çocuğu  okul öncesi psikolojik olarak hazırlamalıdır. Okul ve öğretmen ile ilgili çocukta bakış açısı pozitif olarak oluşturulmalıdır. Okul başarısının ilk adımı okul ve öğretmen sevgisi ile başlar.
Okul hayatında başarılı olan öğrencilerin aile yapısı incelendiğinde, ailenin çocuğa yetişkin bir insan gibi davrandığı görülmüştür. Bu davranış biçimi çocuğun kişilik gelişimini etkiler. Sorumluluk bilincini geliştirir. Başarılı öğrencinin ailesinin koruyucu aileden ziyade kontrolcü aile olarak yaklaşımda bulunduğu saptanmıştır. Başarılı çocukların aileleri, başarısız çocukların ailelerine oranla kontrolcü ve otoriter olduğu gözlenmiştir. Başarı için otorite ve kontrolün gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Başarılı çocukların aileleri, ödül sistemini uygun şekilde kullandığı ortaya çıkmıştır. Hatta başarılı çocukların annelerinin daha sosyal olduğu, sınırlama getirmeden kontrol edici, akılcı bir yaklaşım içinde oldukları tespit edilmiştir.

Ailelerin bilinçli olması okul ile yapılan işbirliği başarıyı getirecektir. Sadece akademik başarının yanında çocuğun sosyal gelişiminin bilincinde olarak, yetişkin birey olarak hazırlanmasına dikkat edilmelidir. Çocukların okul aktivitelerini, aileler yakından takip etmelidir.  Aile hayatı içinde çocuğun desteklenmesi, kabul  görmesi, motive edilmesi önemlidir. Başarısız olan çocukların ailesi tarafından sürekli eleştirildiği, desteklenmediği, özgüven eksikliği beraberinde başarısızlığı getirmektedir.

OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ               
  
Yazımızın başında eğitim ailede başlar demiştik. Ailede başlayan eğitimi tamamlayan okuldur. Çünkü eğitim okulda devam eder. Burada ailenin okul ile tam bir iletişim halinde olması gerekmektedir. Bu iletişim sayesinde okulda aldığı eğitimi, kazandırılan alışkanlıkları ve davranışların doğru olduğu aile tarafından desteklenerek ikilem yaşamadan devamı sağlanır. Bu örnek ile anlaşılacağı gibi okul ile ortak program içinde hareket eden ailelerin çocukları başarılı olmaktadır.

Aile, okul hayatı boyunca öğretmenlerle iletişim halinde olarak çocuklarını desteklemelidir. Çocukların dersleri, kültürel  faaliyetleri ,  arkadaş ilişkileri, sosyal gelişimleri hakkında bilgi sahibi olmalıdırlar. Bilinçli aileler çağımızın hastalığı olan bilgisayar oyunları, internet bağımlılığına dikkat etmelidirler. Bu konuda okulda verilen eğitimin devamı olarak bilgisayar ihtiyaç olduğu kadar kullandırılmalı, çocuklar spor, tiyatro, müzik gibi etkinliklere yönlendirilmelidir. Çocuğun başarısı için okul aile işbirliği, iletişim mutlak surette olmalıdır.   

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »