Ara Eleman Değil Aranan Eleman Yetiştirmek

Hamza Aslan




Okullarımızda dersler genel olarak teorik anlatılır. Fen ve teknoloji derslerinde zaman, zaman uygulamalarla teorikten pratiğe geçişin faydalarını ders sonundaki geri besleme ile olumlu olarak alındığı tecrübe ile sabittir. Bir makalemizde yazdığımız Gaziantep Sanko Fen ve Teknoloji Lisesindeki donanım olarak aldıkları robotu, öğrenciler programlamayı öğrendikçe uygulamasını yaptıkları “Pepper” adını verdikleri robotu ders anlatacak seviyeye getirmeleri güzel bir örnektir. Meslek liselerinde aslında yapılması gereken, teoriden pratiğe geçmek olmalı diye düşünüyorum. Ülke genelinde tüm meslek liselerinde olmasa da buna güzel örnekler mevcuttur.

Samsun Atakum mesleki ve teknik Anadolu lisesi 2018 yılında 4 milyon 500 bin lira ciro yaparak öğrendikleri bilgiyi paraya çeviren, Türkiye’de en fazla döner sermaye geliri elde eden üçüncü okul oldu. İnşaat ve tesisat teknolojisi, iklimlendirme ile kimya teknolojisi gibi bölümlerin olduğu lisede öğrenciler olması gerektiği şekilde uygulamalı eğitim görüyorlar. En önemlisi üretilen ürünlerin kamu ve özel sektöre satılmasıdır. Bu konu ile ilgili Okul Müdürü Ahmet Saraç Şunları söylemiştir:” Ciromuzun bir bölümüyle hammadde alıyoruz. Atölyelerde görev alan öğrencilere çalıştıkları süre içerisinde her iş için ücret veriliyor. Adını verdiğimiz ‘ATA’ markası ile evsel ve endüstriyel temizlik maddelerinin patent başvurusu da yapıldı. Patentini alacağız. Şu anda Türkiye’nin 20 farklı şehrine ürün gönderiyoruz.” Dedi


Bütün Türkiye’de Meslek liselerinde uygulanması gereken eğitim modeline bir örnekte Bursa Osmangazi’de bulunan Şehit Ömer Halisdemir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi yönetimi, döner sermayeyi canlandırmak amacıyla motorlu Araç Teknolojileri Bölümünde boya, pasta cila ve boya koruma hizmeti sunmaya başladılar. Okul yönetiminin İtalyan devi “Mafra SPA” ile yollarının kesişmesiyle, firmanın eğitimleriyle destekledikleri öğrenciler, piyasaya göre daha ucuza sundukları hizmetlere olan yoğun talebe yetişemiyor. Haftalar sonrasına randevu veriyorlar.  Okulun Motorlu Araçlar Teknolojisi Öğretmeni Yavuz Kaştaş “ Eğitimler aldığımız için acemilik çekmiyoruz. Talep çok fazla” demiştir.

 Uygulamalı eğitim modeli sayesinde okul’un döner sermayesi canlanabiliyor. Bu durum öğrencilere imkanların geniş bir şekilde sağlanması olarak geri dönüş yapmış oluyor, aynı zamanda öğrenciler mesleklerini öğreniyorlar. Henüz öğrenci iken para kazanmaya başlamaları, mesleklerini sevmeye ve yapmaya teşvik edecektir. Türk endüstrisinin ihtiyacı olan ara eleman değil, aranan eleman yetiştirmek, uygulamalı eğitimle mümkün olduğu örneklerle ortadır.  

İlginizi çekecek yazılar: İnsansı Robotla Kodlama öğrenme

Kaynak: Türkiye Gazetesi                     

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »