Türkiye’nin Elon Musk’ı
Son zamanlarda gündemde olan yerli ve milli elektrikli traktörü Türkiye Gazetesi yazarı Fuat Uğur’un gözünden, farklı bir bakış açısından okumuş ve ne kadar çok şey bilmediğimizi anladık. Otomotiv piyasasında ulusal bir markaya sahip olmak için yıllardır devam eden “yerli otomobil” üretim mücadelesi Aralık 2010’da dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan’ın TÜSİAD toplantısında iş adamlarına çağrı yapmasıyla tekrar başladı. Yerli ve milli elektrikli Traktör vesilesiyle DMA ( Derindere Motorlu Araçlar ve Enerji Saklama Sistemleri) şirketi sahiplerinden Önder Yol’u tanımış olduk. “Türkiye’nin Elon Musk”ı Önder Yol’un İcraatlarını, yerli ve milli elektrikli otomobilini anlatan Fuat Uğur’un yazısı:
“ Dün elektrikli traktörü anlatmıştık. Önder Yol’ un ürettiği yüzde 100 yerli ve millî ve aynı zamanda yüzde 100 elektrikli otomobille İstanbul yollarında gezmiştim. Buna test sürüşü demiyorum çünkü bu otomobiller zaten 2009 yılından beri yapılıyor. Önder Yol o zamandan beri kendi ürettiği otomobili tek kuruşluk benzin harcamadan kullanıyor.
Dünkü yazımda da belirttim. Aslında bu elektrikli otomobil için ta 2009’da destek istemiş ama verilmeyince kendi yağlarıyla kavrulmuşlar, başka bir ülkeyle de yazılımlarını paylaşmamışlardı. Bu arada dünya piyasaları ürettikleri hibrid model araçlarla da olsa piyasaya çıkmışlardı bile. Oysa DMA’nın yaptığı çok ama çok farklıydı. Yazılımı, motoru yüzde 100 Türkiye’de yapılan, tamamen yerli ve millî bir otomobil.
Elektrikli otomobilde en önemli husus yazılım. Yazılım yerli ve aynı zamanda TÜRKÇE olarak yapıldı. Sadece Türkiye’de. Eğer yazılımı başka ülkenin firmasına ait olan bir otomobil, uçak, helikopter, tank, İHA vb. kullanıyorsanız yandı gülüm keten helva. Adamlar sizi anında, harekât ve hareket anında kitlerler, gözünüzün yaşına bakmazlar. Bizim İHA ve SİHA’ların başarısı nereden geliyor sanıyorsunuz? Bu deneme sürüşü sırasında İTÜ-KKTC Rektörü Prof. Dr. Ercan Kahya da bizimle birlikteydi.
Torku ve beygir gücü çok yüksek olduğu için bu araç kelimenin gerçek anlamıyla uçuyordu. Bu elektrikli otomobilin yokuş sorunu da yok .En güzeli de bu araca bindiğinizde ve gaza bastığınızda para ödemeyeceğinizi bilmek . Sebebi ise elektrikli DMA elektrikli otomobili trifaze şarj istasyonlarında 45 dakikada şarj ettiğinizde, 5,2 liraya 450 kilometre menzili kesintisiz gidebilecek olmanız. Ev elektriğiyle ise 7-8 saat arasında şarj oluyor otomobil. Menzili ise 550 kilometre. Kısaca bu otomobillere bindiğinizde sizi İstanbul’dan İzmir’e ya da İstanbul’dan Ankara’ya hiç şarj istasyonuna uğramadan gidebilme imkânı bulacaksınız. DMA elektrikli otomobili her geçen gün daha geliştiriyor. Düşünün bu işe ilk başladığı 2007 yılında ürettiği ilk elektrikli aracın menzili yalnızca 70 kilometreydi ve 20 saatte şarj olabiliyordu.
Önder Yol işte burada hedefi açıklıyor:
1200 kilometre menzili olan ve 6 dakikada şarj edilen yüzde 100 elektrikli ve yerli otomobili ticarileştirmek.
Karşımızda bir dâhi var. Önder Yol’a İçişleri Bakanı Süleyman Soylu boşuna iki koruma tahsis etmedi.
Dünkü yazıda belirtmiştim. TESLA’den 4 yıl ileride olan bir şirketten ve bir
bilim insanından söz ediyoruz. Kendisine sosyal medyada “ Türkiye’nin Elon
Musk’ı”diyenler var ama bu ona haksızlık. TESLA bir otomobile hâlâ 12 bin
batarya koyabiliyorken, DMA batarya sayısını 232’ye indirmiş
durumda ve bu otomobilin ağırlığını da makul seviyede tutuyor. Örneğin benzinli
araçların 1300 kg. ağırlıkta olduğu düşünülürse benim kullandığım aracın
1700 kg. olması son derece makul.
Dediğim gibi yanımızda KKTC’deki İTÜ Rektörü Prof. Dr. Ercan Kâhya vardı ve aynen şöyle dedi: “Şu ana kadar duyduklarımı senden duymasaydım ve burada bizzat yaşamasaydım inanmazdım.”
Asıl soru bu. DMA şimdiye dek 1000’e
yakın otomobil, kamyon, kamyonet, minibüs üretmiş yüzde 100 elektrikli olarak.
Bunları satmış. Dünkü yazımda da var. Çin’e 3500’den fazla elektrikli minibüs
sattıklarını da öğrendik. Ama seri üretime geçebilecek üretim bantları yok.
Bunu da ancak bir otomobil fabrikası olduğu takdirde yapabilirler. Bu
birincisi. Ama hepsinden de önemlisi devletin desteklemesi ve “Başla” talimatı
vermesi gerek. Önder Yol bu soruma zorlukla cevap verdi aslında, epey
sıkıştırdıktan sonra:
Fuat Uğur bu yazısı yerli ve milli otomobil konusunda soruya
mahal bırakmamış. Yerli otomobil için babayiğit aramaya gerek yok, babayiğit’in
alası burada. Yeter ki destek verilsin.
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler