Yerli ve Milli Elektrikli Traktör Saha Testinde




Yerli ve Milli Elektrikli Traktör Saha Testinde


Yerli ve milli imkanlarla üretilen elektrikli traktörün deneme sürüşünü 26 Temmuz’da Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan gerçekleştirdi. Türkiye’de ilk olma özelliğini taşıyan yerli ve milli elektrikli traktörün bu günlerde laboratuvar testleri tamamlandı, Tekirdağ Bağcılık Araştırma enstitüsünde saha testleri yapılıyor. Traktör 45 dakikada şarj edilirken yaklaşık olarak 7 saat çalışabiliyor. Elektrikli traktörlerin şarj işlemindeki kolaylık dikkat çekiyor. Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürü Özcan Kayacan konu ile şu bilgileri verdi:” Traktörler saat hesabına göre çalışır. 105 beygir bunun muadili olan traktör 750 saat karşılığında 130 bin TL gibi yakıt parası harcıyor. Ama bu traktör 750 saat karşılığında 3 bin TL harcıyor” dedi. 


Türkiye Gazetesinde Fuat Uğur, elektrikli traktörün üretimini yapan Derindere Motorlu Araçlar (DMA) şirketine yaptığı ziyaret ve izlenimlerini yansıttığı özet olarak yazısı:” DMA, elektrikli traktör üretiyor, yüzde yüz yerli ve üstelik meşhur TESLA’nın da bir adım ilerisinde.. Üretim bandına çıkmayı bekliyor ama bu hikayenin sonunun, ilk uçak üreticimiz Vecihi Hürkuş’un ki gibi bitmemesi gerekiyor. Dünya elektrikli otomobiller üretmekte ancak henüz elektrikli traktör yok. Şu anda altan alta öyle kıran kırana bir savaş var ki dünyanın teknoloji devleri DMA’nın sahiplerinden Önder Yol ve ekibine inanılmaz tekliflerle geliyorlar. İtalyanlardan Almanlara varıncaya kadar yaptıkları teklif çok net gelin birlikte üretelim. Yazılım ve donanım size, markası bize ait olsun. Çünkü yazılımı şu anda yetiştiremiyorlar ve bir türlü beceremiyorlar. O zamana kadar vakit kazanmak niyetindeler. Bu ay sonunda da Danimarka Tarım Bakanlığı Heyeti Önder Yol ve DMA’nın kapısını çalmak için İstanbul’da olacak.


Önder Yol Türkiye’nin yetiştirdiği bir Vecihi Hürkuş, bir Nuri Demirağ’dan farksız. Aynı şeyi Önder Yol‘a yapmamamız gerektiği ortada. Zaten bu konuda çok umut verici gelişmeler olduğunu İTÜ Ayazağa kampüsünde kendisini ve ekibini ziyaret ettiğimde görebildim. Çünkü adeta devrim yapan bir özel şirketin sahibine bina ve Zeytinburnu’nda atölye, teknik destek, ekipman veren İTÜ Rektörü Mehmet Karaca da fazlasıyla övgüye layık. 


Önder Yol’a traktörde kullandıkları motoru sorduk. Acaba yerli ve milli miydi? Şu ilginç cevabı verdi : Elektrikli araçlarda ve dolayısıyla elektrikli traktörde motor zurnanın son deliğidir. Bütün sistem aslında yazılıma dayalı. Bizim sahip olduğumuz yazılım dünyada tek. Sistemi ve yazılımı tamamen Türkleştirdim. İki yıldan beri şirketimizde hiçbir yabancı çalışmıyor. Kendi mühendislerimiz var. TESLA bizden dört yıl geride. Yani elektrikli araçları da traktörü de yürüten yazılım, onunla bağlantılı çalışan kablolama sistemi. Motor çok basit. Madem sordunuz söyleyeyim. Motor tamamen yerli ve milli Elazığ’da bir fabrika kurduk. 30 Milyon dolar Katar'dan sermaye bulundu. Ve takır takır üretiliyor.


Hem traktörde, hem de otomobilde kullanılan batarya sayısı TESLA’nınkinden yüzde 70 daha az. Bir diğer çok önemli konu ise bataryaların hammaddesi Çin’de ve nadir bulunan element diye tanımlanan değerli elementler kategorisinde. Ve dünyadaki toplam rezervin yüzde 95’i bu ülkede. Çin bu rezervin ihracatını 120 bin tondan 7500 tona indirmiş durumda. Önder Yol bir Çin şirketi ile yüzde 49’luk ortaklık kurup bu sorunu da halletmiş.


Özellikle rüzgar ve güneşten elde edilemeyen enerjinin depolanabilmesi ve saklanması en büyük sorun. Bunun için ‘İNVERTÖR’e ihtiyaç var. Mevcutta bunu ya İsrail’den alacaksınız ya da İsrail’den.. Ancak Önder Yol ve şirketi bunu da çözmüş. Türk Silahlı Kuvvetleri ile bu konuda anlaşma yapmış bile. Bu olağanüstü gelişme. Bu anlaşma sonucunda özellikle kritik bölgelerde kalekol ve karakollarda enerji depolanabiliyor bu sistemle. Hem de 8 günlük enerji. Böylelikle jeneratörlerin sınırlı kapasitesine de ihtiyaç kalmıyor.” (Fuat Uğur/ Türkiye Gazetesi) 


Fuat Uğur’un “Hürkuş gibi olmasın”  yazısının tamamını okumanız için aşağıya linkini veriyorum. Özet olarak aktardığımızdan dolayı tamamını okumanızı tavsiye ediyorum. 105 beygir gücüne sahip, sessiz çalışan, otomatik vites, hız sabitleme özellikleri bulunan Türkiye’nin yerli ve milli elektrikli traktörünün seri üretime geçmesi 2020 yılına planlanıyor. 


Kaynak: https://www.turkiyegazetesi.com.tr/gundem/647181.aspx


Kaynak: TRT Haber/ Hüseyin Günay
Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »