Dijital Oyunlarla Gelen Tehlike: Kültür Emperyalizmi

 Yazar: Hamza Aslan


Dijital Oyunlarla Gelen Tehlike: Kültür Emperyalizmi

Teknolojinin hızlı gelişimi, internet teknolojisinin gelişimi derken 2000 sonrası doğan nesil için Z kuşağı tabiri çıkmıştır. İnternetin faydası inkar edilemez, ama beraberinde getirdiği tehlikelerde göz ardı edilemez. Aslında bu tehdit sadece ülkemizi değil, tüm dünyayı tehdit etmektedir. Bilgisayar oyunlarının oluşturduğu bağımlılık Dünya sağlık örgütü (WHO)tarafından psikolojik bir hastalık kabul edilmiş, bu hastalıkla mücadele yolları açıklanmıştır. Bilgisayar oyunları bağımlılığının yanındaki en büyük tehlike: kültür emperyalizmi, manevi değerlerin kaybedilmesi, kötü alışkanlıkların çıkışını kolaylaştırması olarak karşımıza çıkmaktadır.

Bilgisayar oyunlarından, oyun üreticilerinin kazandığı para ve ranta bakıldığında ciddi bir ticari karın olduğu görülmektedir. Yapılan araştırmalar göstermektedir ki, dijital oyunların çocuk ve gençlerimizin çok fazla zaman geçirdiğini göstermektedir. Çoğu yabancı olan oyunların şiddet içermesi, oyunlarda kullanılan satır, kılıç, balta, kesici ve delici aletlerle savaş görüntüleri olumsuz davranışlara sebep olup yansımalarını en küçük bir tartışmada, bir olayda etkileri gençlerimiz üzerinde görülmektedir. Masum olmayan oyunların içine gizlenen subliminal mesajlar aracılığıyla şiddet ve satanizm aşılanmaktadır. Yoğun ilgiye rağmen en çok eleştirilen oyunlardan birisi olan Doom için yapılan araştırma araştırma satanizmi ve aşırı şiddete teşvik ettiği ortaya konmuştur.

Ülkemizde yakın zamanda bilgisayar başında çocukların ölü bulunması, mavi balina adlı oyun yüzünden dünyada 142 kişinin intihar etmesi dijital oyunların yani bilgisayar oyunlarının masum olmadığını göstermektedir. Mavi balina adlı oyun yüzünden gençler ve çocuklar ne yazık ki, şantaj, tehdit,  siber zorbalılıkla karşı karşıya kalmıştır.

Gençlik ve Spor Bakanlığına gelen ihbar ve şikayetler ile tespit edilen bazı oyunlarda İslamofobik unsurlar ve ögeler mevcuttur. Bu oyunların bazıları Guitar Hero 3, Devil May Cry 3, Call of Duty Modern Warfare2, Counter Strike'dır. Dünyada Kayıp olaylarının artması üzerine nedeni araştırıldığında 48 Hour Challenge isimli oyunun sebep olduğu ortaya çıkmıştır. Avrupa ve Amerikada yayılan ve yeni trend olan bu oyun ile ilgili Facebook soruşturma başlatmıştır.


Bilgisayar oyunlarının çocuklar ve gençlerde asosyalleşme, yalnızlık, bağımlılık oluşturması ve subliminal mesajlarında etkisiyle yozlaşma, Milli ve Manevi değerlerden uzaklaşmaya sebep olmaktadır. Bu durumların bir sebebi de ailelerin ilgisizliği ve kontrolsüzlüktür. Yani ailesi tarafından ilgi göremeyen, hor görülen çocuklar ve gençlerin bilgisayar oyunlarına yönelmesine, teselliyi oyunlarda aramasına yol açmaktadır. Vatanımızı, dinimizi tebliğ görevini, milli değerlerimizi emanet edeceğimiz çocuklar ve gençlerimizi bu tehlikelerden korumak ve yönlendirme görevi anne, babaya, ailelere düşmektedir. Aileler için burada medya okur yazarlığı önem kazanmaktadır. 

Çocuklar ve gençleri bilgisayar dışında başka meşgalelere yöneltilmesi, onlara sevgi, şefkatle yaklaşım, bilgisayar kullanımında belli bir süre üzerinde çocuklarla anlaşarak sınırlandırma yapılabilir. Aklımıza bilgisayarı kullanmasınlar mı? diye gelebilir. Çağımız, bilgi çağı olduğuna göre, bilgiye ulaşmak için bilgisayar ve diğer teknolojik cihazlar elbette kullanılacaktır. Faydalı  şekilde kullanım sağlanmalıdır.

Önemli olan çocuklarımızı ve gençlerimizi dijital oyunlarla gelen tehlike: kültür emperyalizmine maruz kalmasını önlemektir. Osmanlının son döneminde Dar’ül Fünun(İstanbul Üniversitesi) Müderrislerinden(Profösör) Büyük İslam alimi, veli Seyyit Abdülhakim Arvasi Hazretleri buyurmuşlar ki ” Evlat büyük nimettir, Nimetin kıymeti bilinmezse elden gider. Bunun için pedagoji yani çocuk terbiyesi, İslam dininde çok kıymetli bir ilimdir.” 

Kaynakça:  http://www.oyunlardaislamofobi.com/ 



Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »