Yazar: Hamza Aslan
Dijital Oyunlarla Gelen Tehlike: Kültür Emperyalizmi
Dijital Oyunlarla Gelen Tehlike: Kültür Emperyalizmi
Teknolojinin hızlı gelişimi, internet teknolojisinin
gelişimi derken 2000 sonrası doğan nesil için Z kuşağı tabiri çıkmıştır. İnternetin faydası inkar edilemez, ama
beraberinde getirdiği tehlikelerde göz ardı edilemez. Aslında bu tehdit sadece
ülkemizi değil, tüm dünyayı tehdit etmektedir. Bilgisayar oyunlarının
oluşturduğu bağımlılık Dünya sağlık örgütü (WHO)tarafından psikolojik bir
hastalık kabul edilmiş, bu hastalıkla mücadele yolları açıklanmıştır. Bilgisayar oyunları bağımlılığının
yanındaki en büyük tehlike: kültür emperyalizmi, manevi değerlerin kaybedilmesi,
kötü alışkanlıkların çıkışını kolaylaştırması olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bilgisayar oyunlarından, oyun üreticilerinin kazandığı
para ve ranta bakıldığında ciddi bir ticari karın olduğu görülmektedir. Yapılan
araştırmalar göstermektedir ki, dijital oyunların çocuk ve gençlerimizin çok
fazla zaman geçirdiğini göstermektedir. Çoğu yabancı olan oyunların şiddet
içermesi, oyunlarda kullanılan satır, kılıç, balta, kesici ve delici aletlerle
savaş görüntüleri olumsuz davranışlara sebep olup yansımalarını en küçük bir
tartışmada, bir olayda etkileri gençlerimiz üzerinde görülmektedir. Masum olmayan oyunların içine gizlenen
subliminal mesajlar aracılığıyla şiddet ve satanizm aşılanmaktadır. Yoğun ilgiye rağmen en çok eleştirilen oyunlardan
birisi olan Doom için yapılan araştırma araştırma satanizmi ve aşırı şiddete
teşvik ettiği ortaya konmuştur.
Ülkemizde yakın zamanda bilgisayar başında çocukların ölü
bulunması, mavi balina adlı oyun yüzünden dünyada 142 kişinin intihar etmesi
dijital oyunların yani bilgisayar oyunlarının masum olmadığını göstermektedir. Mavi balina adlı oyun yüzünden gençler ve çocuklar ne yazık ki, şantaj,
tehdit, siber zorbalılıkla karşı karşıya
kalmıştır.
Gençlik
ve Spor Bakanlığına gelen ihbar ve şikayetler ile tespit edilen bazı oyunlarda İslamofobik
unsurlar ve ögeler mevcuttur. Bu oyunların bazıları Guitar Hero 3, Devil May
Cry 3, Call of Duty Modern Warfare2, Counter Strike'dır. Dünyada Kayıp
olaylarının artması üzerine nedeni araştırıldığında 48 Hour Challenge isimli
oyunun sebep olduğu ortaya çıkmıştır. Avrupa ve Amerikada yayılan ve yeni trend
olan bu oyun ile ilgili Facebook soruşturma başlatmıştır.
Bilgisayar oyunlarının çocuklar ve gençlerde
asosyalleşme, yalnızlık, bağımlılık oluşturması ve subliminal mesajlarında
etkisiyle yozlaşma, Milli ve Manevi değerlerden uzaklaşmaya sebep olmaktadır.
Bu durumların bir sebebi de ailelerin ilgisizliği ve kontrolsüzlüktür. Yani
ailesi tarafından ilgi göremeyen, hor görülen çocuklar ve gençlerin bilgisayar
oyunlarına yönelmesine, teselliyi oyunlarda aramasına yol açmaktadır. Vatanımızı,
dinimizi tebliğ görevini, milli değerlerimizi emanet edeceğimiz çocuklar ve
gençlerimizi bu tehlikelerden korumak ve yönlendirme görevi anne, babaya,
ailelere düşmektedir. Aileler için
burada medya okur yazarlığı önem kazanmaktadır.
Çocuklar ve gençleri
bilgisayar dışında başka meşgalelere yöneltilmesi, onlara sevgi, şefkatle yaklaşım,
bilgisayar kullanımında belli bir süre üzerinde çocuklarla anlaşarak
sınırlandırma yapılabilir. Aklımıza bilgisayarı kullanmasınlar mı? diye gelebilir.
Çağımız, bilgi çağı olduğuna göre, bilgiye ulaşmak için bilgisayar ve diğer
teknolojik cihazlar elbette kullanılacaktır. Faydalı şekilde kullanım sağlanmalıdır.
Önemli olan çocuklarımızı ve gençlerimizi
dijital oyunlarla gelen tehlike: kültür emperyalizmine maruz kalmasını
önlemektir. Osmanlının son döneminde Dar’ül Fünun(İstanbul Üniversitesi) Müderrislerinden(Profösör)
Büyük İslam alimi, veli Seyyit Abdülhakim Arvasi Hazretleri buyurmuşlar ki ”
Evlat büyük nimettir, Nimetin kıymeti bilinmezse elden gider. Bunun için
pedagoji yani çocuk terbiyesi, İslam dininde çok kıymetli bir ilimdir.”
Kaynakça: http://www.oyunlardaislamofobi.com/
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler