Türkiye’nin İlk Sivil Havacısı

Yazar: Hamza Aslan



Türkiye’nin İlk Sivil Havacısı

Soy ismini havacılığa olan sevgisinden aldığı gibi havacılığa ömrünü adamış bir Türk pilotudur. Sivil havacılığın öncülüğünü yapmış, ilk sivil hava şirketini kurmuş, ilk yerli uçağı yapmış, Türkiye’nin ilk sivil havacısı Vecihi Hürkuş’u sivil havacılığın duayeni yapmıştır.

 6 Ocak 1896 yılında istanbulda doğmuştur.  Ancak henüz 3 yaşında iken babası vefat eder. Annesi Vidinli Zeliha Hanım oğluna hem annelik, hemde babalık yaparak eğitimi ile de ilgilenmiştir. Sanata olan ilgisinden dolayı Tophane Sanat Okulu’nu gider. 1912 Başlayan Balkan savaşına gönüllü katılmıştır. Askerlikte önü açıkken pilotluğu tercih eder. 1. Dünya savaşında Bağdat cephesinde yaşadığı uçak kazası bile onu pilotluktan vazgeçirmez. Vecihi Hürkuş ilklerin adamıdır. Kafkas cephesinde savaşırken ilk defa bir Rus uçağını vurur. Yani ilk defa bir uçakla düşman uçağını düşürmüş olarak bir ilke imza atar. Ancak uçağı başka bir hava savaşında vurulur. Uçağı düşman eline geçmesin diye yakar, ama  esir olur. Hazar Denizindeki Nargin adasına esirliği devam ederken, Azerilerin yardımıyla kurtulur.

 Kurtuluş savaşı başladığında Anadoluya geçer, pilotluk yapar. Kurtuluş savaşına birfiil katılır. Yunanlılara cepheyi dar eder. Savaş sonrası İzmirde pilotları eğitme görevi verilir. Tabi teorik kara tahta başında söz ile eğitim onun uçak yapma fikrini, projeler, çizimler gecesini gündüzüne katar. Yunanlıların bıraktıkları uçakların motorlarını kullanır “Vecihi K VI" yı yapar. Yapar ama ne yazık ki havalanmak için müsaade alamaz. Uçağın uçtuğunu ve kusursuzluğunu göstermek için uçar, ama ceza alır.

 İstifa ederek Hava kuvvetlerinden ayrılır. Türk Tayyare Cemiyetinde sivil sektörde çalışmaya başlar. Yaptığı Avrupa turunda Almanların Junkers ve Rohrbach fabrikalarında Ju A-20 tayyarelerinde bulduğu hatalar düzeltilir. Almanların hayranlığını kazanır. Fransada Bregue, potez ve Henriot tesislerini incelemede bulunur. Ülkemizde kurulan Tayyare ve Motor Anonim Şirketi (Tomtaş) için Vecihi bey çağrılır. Fransız veya Alman şirketi arasında tercihi Almanlardan yana kullanan Vecihi bey Ju A- 35’in gelişiminde katkıları olmuştur. Yaptığı değişikliklerle Ankaradan Tahrana uçuşu gerçekleştirir. Tomtaş uluslar arası pazarda yer bulur. Tomtaş o yıllarda THK nun eline geçer.  Tomtaş  batar. Vecihi Hürkuş kendisi gibi memleket sevdalısı Nuri Demirağ ‘ın desteğini alır.

Üç ay içinde Vecihi K-XIV uçağını yapar. Uçuş izni alamaması, bürokrasinin köstek olması, uçağı söküp Çekoslovakya’ya götürür. Orada çekler hayran kalır. Uçuş iznini alır. Dönüşünü uçakla yapar. Çekoslovakyadan Türkiyeye kadar uçması bile bir şeyi değiştiremez. THK ile anlaşamaz. 1932 Yılında tayyare mektebini kurup geleceğin pilotlarını yetiştirir.  Memleket sevdalısı  sponsor olarak Nuri Demirağ tam desteğine devam eder. Yetiştirdiği talebelere denklik vermezler. Okul kapanır. 

THK baş öğretmen olarak göreve çağırılır. 1937 yılında Almanyada Weimar mühendislik okulunda ihtisas yapmaya gönderilir. 4 yıllık eğitimi  2 yılda bitirir. Mevcut bilgi birikimi buna fazlası ile yeterlidir. Bayındırlık bakanlığı mühendis diploması vermez. O zaman memleket böyle değerli insanların kadir kıymetini bilmez. Dava açarak hakkını söke söke alır. Van'a tayin edilir. Görevi bırakır, Kanatlılar Birliği adında bir cemiyet kurar. Eski de olsa bir uçağı vardır. Bir de kıt imkanlarla bir dergi çıkarır. Uçağın nasıl işlere kullanacağını göstermek ve masraflarını çıkarmak için reklam işine girer. 

Günümüzdeki sivil hava şirketlerininde Atlas, Onur, Pegasus, Borajet, MNG gibi şirketlerin önünü açacak, havacılıkta yine bir ilk olan sivil hava yolları şirketini: Hürkuş hava yollarını kurdu. Şimdi ki gibi teşvik ve destek yoktu. Banka kredisi ile kurduğu şirketi cahil idareciler, acımasız bürokrasi, ihanetler, yasaklar, kösteklemeler, yasakçı zihniyet üstüne bankaların faiz kıskacı şirket batar. Gazi maaşı dahil haciz konur. 52 yıl süren havacılık macerası 16 Temmuz 1969 yılında hayata gözlerini kapatır.

İnsanın Vecihi Hürkuş için şimdi yaşasaydı diyesi geliyor. Böyle değerli bir insanın kıymeti bilinmemiş. Devletin, hükümetin böyle mucitleri kaşifleri ve girişimcileri desteklediğinde neler olduğunu görüyoruz. İnsansız Hava Araçlarının(İHA) en iyisini şimdi nasıl yapıp hem ülkemizin hizmetinde, hemde dışarıya satarak ekonomiye katkıda bulunuyorlar.

 Aynı şekilde acaba Vecihi Hürkuşlara, Nuri Demirağlara devlet desteği, hükümetin desteği olsaydı şimdi kendi uçağımızı yapıyor olacaktık. Uçak teknolojisinde en iyi ülkelerden biri biz olacaktık. Şimdi ASELSAN için, TÜBİTAK için göz bebeğimiz dememizin sebebi, değeri net şekilde anlaşılacaktır. Türkiyemiz için, halkımızın için, vatanımız için milli ve yerli olmak çok önemli olmaktadır. Vecihi Hürkuş'un hayatını 25 Mayıs 2018'de vizyona girecek olan,  Hürkuş Göklerdeki Kahraman filminde izlemenizi tavsiye ediyorum.




Kaynakça:     http://www.turkiyegazetesi.com.tr/Genel/a274348.aspx             

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »