Bilgisayar Dünyasının Harikası Kuantum Bilgisayar

İbrahim Öztürk




Görünüşüyle çılgın bir zaman makinesini andıran ya da uzaktan bakıldığında sanki bakırdan imal edilmiş temalı bir avizeye benzeyen, teknoloji ve bilgisayar dünyasında çığır açabilecek özelliklere sahip, bilgisayar dünyasının harikası Kuantum bilgisayar nedir? Ne işe yarar? Bu makalemizde yaptığımız araştırmamızı sizinle paylaşmak istiyorum. Kuantum bilgisayarını teknoloji devi IBM tasarladı. Kolay kullanım içinde bir bulut servisi açarak insanların hizmetine sunmuştur. Kuantum bilgisayarı herkes kullanabilir mi? Bilgisayarlarda hangi sayı sistemi kullanılır? Kuantum bilgisayarın çalışma prensibi nedir? Bu soruları cevaplamaya çalışacağız.

Bilgisayarların çalışmasında 2’ lik sayı sistemi kullanılır. İkilik sayı sistemi nedir? Sorusuna karşılık 1 ve 0 sayılarının kullanılması olarak açıklayabiliriz. 1 ve 0’ ın kullanımına yani bu işleme Binary dıgıt(BIT) denir. Bunları yan yana sekiz tane kullanırsanız (01100110) BYTE ortaya çıkıyor. Sizin duyduğunuz megabyte, gigabyte, terabyte bunlar tamamen 0 ve 1 den ibaret kullanılan ikilik sayı sistemidir. Günümüzde kullandığımız bilgisayarların tümünde 0 ve 1 kullanılır, buna göre çalışırlar. Kuantum bilgisayarların çalışması nasıldır? Acaba farklı mıdır?


Kuantum bilgisayarlarda da bit var ancak Kuantum bilgisayarlarda Qubit olarak adlandırılır. Normal bilgisayarlardaki çalışma sisteminde olduğu gibi 1 Qubit de 0 ve 1 olur bir farkla Kuantum bilgisayarlarda hızlı ve seri çalışmadan aynı anda gizli 0 ve gizli 1 dediğimiz durum olur. Yani aynı anda 0 ve 1 için hem 0 ve hem de 1  olur diyebiliriz. Bu durum aslında Kuantum bilgisayarların gücünü ve hızını gösterir. Normal bilgisayardan çok daha güçlüdür. Tahmini olarak neredeyse 100 milyon kez daha güçlüdür. Bu kadar güçlü bu bilgisayarı kim kullanacak demeyin. Google’da Kuantum bilgisayar kullanmaktadır.

IBM Araştırma Başkan Yardımcısı Jeffrey Welser’e göre Kuantum bilgisayarların işlemcisini istenmeyen gürültülerden izole etmek çok zor olmuştur. Gürültüden kasıt, manyetik termal parazit, elektro manyetik dalgalar, sıcaklık bile cihazı etkileyip kullanılmaz hale getirdiğinden, izalosyonla birlikte bilgisayarın ısısının mutlak soğukluğa indirildiğini belirtmiştir. Kuantum bilgisayarlar bilişim sektörünün, kurumsal firmaların gelecekte kullanacağı, ihtiyaç duyduğu, müthiş bir güce sahip bir bilgisayar olarak göz kamaştırıyor. Yapay zekayla kullanılarak dev projelerde kullanılabilecek bir teknoloji, bilgisayar dünyasının harikası Kuantum bilgisayarlar şu anda evde kullanabileceğiniz bir bilgisayar değildir. Welser’de bu konuda tam olarak bir fikirlerinin olmadığını söylemiştir.             

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »