Yazar: Hamza Aslan
Tarihte uzak doğudan Batıya uzanan en büyük ticaret
yolunun adı baharat ve ipek yoludur.
Baharat ve ipeğin anayurdu uzak doğudur. Baharat ve ipek doğudan, Orta Asya
üzerinden gelir, bu kısma tarihi ipek yolu da diyebiliriz. Diğer yolda Hindistan
ve Seylandan, Kızıl deniz’deki Akabe körfezi üzerinden yemen kıyılarına ulaşır.
Ya da Basra körfezi’ne gelen deniz yolundan sonra kara yoluyla Filistin, Fenike ve
Mısırdan İskenderiye ve Kara deniz’e ulaştırılırdı. Sonra devamında yine
deniz yoluyla Avrupa’ya taşınırdı. Bu yolların geçtiği ülkeler aslan payını
alır, ticari açıdan bu yolları tutanlar her zaman karlı olanlardı.
Tarihi ipek yolu 2013 yılında “Bir Kuşak, Bir Yol” adıyla Çin Devlet Başkanı Şi Jinping
tarafından “Modern İpek Yolu Projesi”
olarak kara ve deniz olarak ekonomik bir atılım ve kalkınma projesi şeklinde
sunulur. Bu projenin özelliği katılan ülkeler için “Kazan, kazan” olarak
yansıması olacağından geçtiği yerlere ekonomik yönden kazanım sağlayacak, refah getirecektir. Bu projeye Türkiye dahil 65 ülke katılmış
durumdadır. Proje kapsamında 300 milyarı geçen yatırım anlaşması
yapılmıştır. Çin projenin finansmanı için “İpek
yolu Ekonomik Kuşağı Fonu”nu kurdu. Bu fona 40 milyar dolar aktararak ne
kadar önemsediğini göstermektedir.
Çin proje kapsamında 29 ülkenin devlet ve hükümet başkanlarının
katıldığı 14-15 Mayıs 2017 tarihinde “Bir
Kuşak, Bir Yol: Ortak Refah İçin İşbirliği” adı altında Pekinde düzenlediği
zirveye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Rusya Devlet Başkanı Vladimir
Putin katılmıştır. Çin devlet Başkanı ile yaptıkları üçlü zirvede alt yapı,
ulaştırma sanayi, enerji ve enerji kaynakları konuları görüşülmüştür.
Modern
ipek yolu projesinin önemli kısımlarından sayılan Pekinden kalkan
Tren, Londra’ya kadar kesintisiz olarak gidebilecek. Türkiye, Demir ipek yolu projesi için Çin ile 30
milyar Dolarlık anlaşma yapmıştır. Demir ipek
yolu için Marmaray, 3. Köprü (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) , Bakü-Tiflis-Kars
demiryolu proje için önemli yer tutmaktadır. Bu projeye Dünyanın süper gücü
olan Amerika Birleşik Devletleri karşı olduğundan geçiş güzergahlarını elinde tutmak için,
Afganistan da, Suriye de, Irakta olması bunu göstermektedir. ABD’nin esas
kaygısı 2050 yılında dünyanın süper gücü olacağı tahmin edilen Çin’in önünü
kesmeye çalışmaktadır.
Modern
İpek Yolu Projesinin Türkiye’ye ekonomik kazanım getireceği
muhakkak ama Türkiye’nin de çekinceleri var. Türkiye Çin’e 2,3 milyar dolar
ihracat yaparken Çin’den 25 milyar dolarlık ithalat yapılmasını zirveye katılan
Devlet Bakanı Nihat Zeybekçi:” Çin ile
mevcut dış ticaret ilişkimiz sürdürülebilir değildir, ihracat-ithalat arasında
10 kat fark var. 30milyar dolarlık alalım, 15-20 milyar dolarlık da biz
satalım, kabul edilebilir olsun.” demiştir. Adaletli bir ticaret dengesi de
zirvede görüşüldü.
Geleceğin projesi
olan Bir Yol, Bir kuşak: Modern İpek Yolu Projesinde Türkiye yerini almış
durumdadır. Cumhurbaşkanımız Recep
Tayyip Erdoğan tarafından Türkiye’nin Kızıl Elması olarak gösterilen 2053’de
dünyanın 4 büyük ekonomisinden biri olmak adına bu proje de ülkemiz için önemlidir. Ayrıca önemli olan birlik ve beraberliğimizin bozulmamasıdır. O zaman 2053 hedeflerine ulaşmaktan bizi kim alıkoyabilir?
Birlik beraberliğin ne kadar önemli olduğunu, Yüce kitabımız
Kur’anı kerimde Allahüteala buyuruyor ki: “ Allah’a ve Resül’üne itaat edin ve birbirinizle çekişmeyin. Sonra
gevşersiniz ve gücünüz, devletiniz elden gider. Sabırlı olun. Çünkü Allah
sabredenlerle beraberdir.”( Enfal Suresi, 46)
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler