Bir Kuşak, Bir yol: Modern İpek Yolu Projesi

Yazar: Hamza Aslan




Tarihte uzak doğudan Batıya uzanan en büyük ticaret yolunun adı baharat ve ipek yoludur. Baharat ve ipeğin anayurdu uzak doğudur. Baharat ve ipek doğudan, Orta Asya üzerinden gelir, bu kısma tarihi ipek yolu da diyebiliriz. Diğer yolda Hindistan ve Seylandan, Kızıl deniz’deki Akabe körfezi üzerinden yemen kıyılarına ulaşır. Ya da Basra körfezi’ne gelen deniz yolundan sonra kara yoluyla Filistin, Fenike ve Mısırdan İskenderiye ve Kara deniz’e ulaştırılırdı. Sonra devamında yine deniz yoluyla Avrupa’ya taşınırdı. Bu yolların geçtiği ülkeler aslan payını alır, ticari açıdan bu yolları tutanlar her zaman karlı olanlardı.

Tarihi ipek yolu 2013 yılında “Bir Kuşak, Bir Yol” adıyla Çin Devlet Başkanı Şi Jinping tarafından “Modern İpek Yolu Projesi” olarak kara ve deniz olarak ekonomik bir atılım ve kalkınma projesi şeklinde sunulur. Bu projenin özelliği katılan ülkeler için “Kazan, kazan”  olarak yansıması olacağından geçtiği yerlere ekonomik yönden kazanım sağlayacak, refah getirecektir. Bu projeye Türkiye dahil 65 ülke katılmış durumdadır. Proje kapsamında 300 milyarı geçen yatırım anlaşması yapılmıştır. Çin projenin finansmanı için “İpek yolu Ekonomik Kuşağı Fonu”nu kurdu. Bu fona 40 milyar dolar aktararak ne kadar önemsediğini göstermektedir.



Çin proje kapsamında 29 ülkenin devlet ve hükümet başkanlarının katıldığı 14-15 Mayıs 2017 tarihinde “Bir Kuşak, Bir Yol: Ortak Refah İçin İşbirliği” adı altında Pekinde düzenlediği zirveye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin katılmıştır. Çin devlet Başkanı ile yaptıkları üçlü zirvede alt yapı, ulaştırma sanayi, enerji ve enerji kaynakları konuları görüşülmüştür.

Modern ipek yolu projesinin önemli kısımlarından sayılan Pekinden kalkan Tren, Londra’ya kadar kesintisiz olarak gidebilecek. Türkiye, Demir ipek yolu projesi için Çin ile 30 milyar Dolarlık anlaşma yapmıştır. Demir ipek yolu için Marmaray, 3. Köprü (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) , Bakü-Tiflis-Kars demiryolu proje için önemli yer tutmaktadır. Bu projeye Dünyanın süper gücü olan Amerika Birleşik Devletleri karşı olduğundan geçiş güzergahlarını elinde tutmak için, Afganistan da, Suriye de, Irakta olması bunu göstermektedir. ABD’nin esas kaygısı 2050 yılında dünyanın süper gücü olacağı tahmin edilen Çin’in önünü kesmeye çalışmaktadır.

Modern İpek Yolu Projesinin Türkiye’ye ekonomik kazanım getireceği muhakkak ama Türkiye’nin de çekinceleri var. Türkiye Çin’e 2,3 milyar dolar ihracat yaparken Çin’den 25 milyar dolarlık ithalat yapılmasını zirveye katılan Devlet Bakanı Nihat Zeybekçi:” Çin ile mevcut dış ticaret ilişkimiz sürdürülebilir değildir, ihracat-ithalat arasında 10 kat fark var. 30milyar dolarlık alalım, 15-20 milyar dolarlık da biz satalım, kabul edilebilir olsun.” demiştir. Adaletli bir ticaret dengesi de zirvede görüşüldü. 

Geleceğin projesi olan Bir Yol, Bir kuşak: Modern İpek Yolu Projesinde Türkiye yerini almış durumdadır. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan tarafından Türkiye’nin Kızıl Elması olarak gösterilen 2053’de dünyanın 4 büyük ekonomisinden biri olmak adına bu proje de ülkemiz için önemlidir. Ayrıca önemli olan birlik ve beraberliğimizin bozulmamasıdır. O zaman 2053 hedeflerine ulaşmaktan bizi kim alıkoyabilir?  

Birlik beraberliğin ne kadar önemli olduğunu, Yüce kitabımız Kur’anı kerimde Allahüteala buyuruyor ki: “ Allah’a ve Resül’üne itaat edin ve birbirinizle çekişmeyin. Sonra gevşersiniz ve gücünüz, devletiniz elden gider. Sabırlı olun. Çünkü Allah sabredenlerle beraberdir.”( Enfal Suresi, 46)

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »