Sivaslı Ustadan Demir Kesen Bıçaklar

Hamza Aslan




Bıçak deyip de geçmeyin. Eskiden kılıç ustaları yaptığı kılıçla kendilerini kanıtlarmış. Kılıçlarının karşısında başka kılıçlar duramaz, parçalanırmış. Türkiye’nin en önemli bıçak üretim merkezlerinden, Sivas’ta Eski sanayi’de baba mesleğini icra eden İsmail Gölebatmaz, tamamen kendi hazırladığı, kendisine ait karışım sayesinde çeliği on kat daha sert hale getiriyor.

Bıçağın yapılış hikayesi göründüğü gibi basit değil, makas çeliğinden özel olarak tasarlanan bıçağın demiri, itina ile kesilip, kok kömüründen yakılan ocakta 2000-2500 derecede ısıtılıp, örste dövülüp incelen çelik, sonrasında ikinci kez ısıtılan bıçak, İsmail Gölebatmaz ustanın hazırladığı çeliği sertleştiren özel karışım bıçağa veriliyor. Ve son kez bıçak ocağa veriliyor. Yapılan düzenlemelerden sonra tırnak oyuğu açılan çeliğe su verilerek tamamen sertleşmesi sağlanıyor. Ve parlatılarak son aşamada, manda veya geyik boynuzu işlenerek, kişiye özel boyutta kesilip sapı takılan, çelik karışımlı bıçak satışa hazır hale geliyor. Testi nasıl yapılıyor biliyor musunuz? Test, usta tarafından çivi kesilerek yapılır. Sonuçta Sivaslı ustadan demir kesen bıçaklar, çivi kesilerek kullanıma hazır hale geliyor.  


İsmail Gölebatmaz usta Türkiye’nin her yerinden, özel harekat polisleri, Jandarma özel harekatçılara, meraklılara ve yurt dışından gurbetçilerden siparişler almaktadır. Yurt dışına İsviçre, Hollanda, İtalya, Almanya'ya özel sipariş yaptığı bıçaklardan göndermiştir. Bu yıl demir kesen bıçaklarda seri üretime geçmiştir.  Bunun yanında kama, hançer, kılıç da yapmaktadır. Bıçak yapımıyla ilgili bilgi veren İsmail Gölebatmaz Usta şunları söylemiştir:” Kendi geliştirdiğim ve güçlendirdiğim karışımı çeliğe katıyorum. Farklı metotlar uyguluyorum, yaklaşık 9 bileşenli bir karışım yapıyorum. Çeliği hazırlıyorum, yoğurma ve dövme yapıyorum daha sonra da ikinci kez dövüyorum ve şeklini alıyor. Karışımı çeliğe döküyorum ve tekrar işleme başlıyorum. Bu yıl seri üretime başladım. “ demiştir.


İsmail Gölebatmaz, Türkiye’de de genelde polis ve Jandarma özel harekatçılarımızın bu bıçaklara yoğun talep göstermesi karşısında, onlara zarar etse de yarı fiyatına vermesi de vatan sevgisinden kaynaklanmaktadır. Böyle kendini aşan, mesleğine değer katan ustalarımız saygıyı hak etmiyor mu? Mesleğinde zirve olan ustalarımıza millet ve devlet olarak sahip çıkmamız gerekmektedir. 
               
Kaynak: Türkiye Gazetesi

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »