Modern Çağın Doğal Hoparlörü: Toprak Gramafon

Hamza Aslan



İzmir Menemen'de, 40 yıllık çömlek ustası Ahmet Taşhomcu, modern çağın doğal hoparlörü: toprak gramafon üretti. Menemen ilçesine özgü kırmızı topraktan gramafon imal eden Ahmet Taşhomcu aynı zamanda Menemen Çömlekçiler derneği başkanlığını da yapmaktadır. Topraktan yaptığı gramafonun patentini de alan çömlek ustası gramafonu nasıl yaptığını ve ilham kaynağını anlattı:” Bir gün atölyemde telefonu huni şeklinde uzun bir saksıya koydum. Telefonun yankı yaptığını fark ettim. Müthiş bir ses reaksiyonu oldu. Ve bunun üzerine düşünerek yaklaşık 6-7 ay çalıştım. Geliştirdiğim gramafon sayesinde sanki hoparlörden müzik sesi geliyormuş gibi eseri dinleme fırsatı buluyorsunuz.  Şu an ürünün patentini aldım Böylelikle Türkiye’de ilk ve tek toprak gramafon üreticisi oldum” dedi.


Taşhomcu, gramafon üretimine yaklaşık iki ay öce başladığını, gramafonun alt kısmını balina kuyruğuna benzettiğini belirtmiştir. Gramafonun müthiş bir sese sahip olduğunu ve salona konulduğunda mutfaktan rahatça dinlendiğini anlatmıştır. Yaptığı gramafonu iki parça halinde yaptığını ve yapımının zor olduğunu anlatan Taşhomcu nasıl yapıldığını anlattı:” Çok emek ve zaman harcamak gereken bir iş. Öncelikle 1 gün boyunca oda sıcaklığında bekletiliyor. Daha sonra iki gün güneşte kurumaya bırakılıyor. İki günün sonunda ise 950 derecelik fırında 10 saat boyunca pişiriliyor. Öncelikle ılık ateş, sonra hızlı ateş uygulanıyor. Gramafonun üzerinde oluşturduğum dalgalanmalar sesin yankılanma ve hareket kazanmasını sağlıyor. Farklı tekniklerle eskitme boya uyguluyorum. Günde ortalama beş adet gramafon yapıyorum”dedi.

Çömlek ustası Ahmet Taşhomcu yaptığı gramafonlardan Kaymakamlığa, İzmir Ticaret Odasına hediye ettiğini, ayrıca Menemen Belediye Başkanı Tahir Şahin’den destek gördüğünü anlatmıştır. Bir zamanlar evlerimizin baş köşesini süsleyen gramafonlar şimdilerde neden kullanıma girmesin? Nostaljik ve güzel görünümlü gramafonlar salonlardaki yerini alacak gibi görünüyor.

Kaynak: TRT Haber, DHA, Türkiye Gazetesi
Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »