Demir Yolunda Milli ve Yerli Atak




Demir Yolunda Milli ve Yerli Atak


Türkiye’de son yıllarda hızlı trene verilen önemle beraber yeni tren hatları, hızlı tren ağları yapılırken, yerli elektrikli tren setleri, hibrit tren setleri ve lokomotif üretimi için harekete geçti. Yapılan yatırımlar nüfusun neredeyse yüzde 40’ını yüksek hızlı trenlerle tanıştırdı. Demiryollarında yaşanan gelişme ile Türkiye hibrit teknolojisine sahip ilk hibrit lokomotifinin üretimi aşamasına geçti. 

Bunun yanında Milli E1000 Elektrikli Manevra Lokomotiflerin de ihracatına başlarken, yerli YHT’lerin (Yüksek Hızlı Trenlerin) ise 2023 yılında raylara inmesi planlanıyor. Marmaray projesi, Bakü-Tiflis-Kars projeleri ve “Bir yol, Bir kuşak” projelerinin önemiyle yeni hatların inşası sürerken, Türkiye bir yandan da yerli üretime ağırlık veriyor, bu kapsamda Milli yük vagon projesini de tamamladı. Türkiye’de bir ilk defa üretilen 160 km hızında alüminyum gövdeli elektrikli tren setlerinin tasarımları ve proje çalışmaları gerçekleştirildi. Bu proje kapsamında yapılan çalışmalarla 100 araçlık, 20 set 2022 yılında tamamlanarak hizmete girmesi planlanıyor. 


Milli Elektrikli Tren Seti tasarım ve proje geliştirme çalışmalarında elde edilen deneyim, tecrübe ve bilgi birikimi ile 2019 yılında 225 km/h hızında alüminyum gövdeli elektrikli tren setlerinin tasarım ve proje çalışmaları da başlatıldı. İlk prototip setin 2021 yılında raylara inmesi hedefleniyor.

Yerli lokomotif üretiminde yakın hedef Milli E5000 Elektrikli Anahat Lokomotifi ise 2020 yılında raylara inerek hizmete sunulacak. Bu sayede yıllık üretim kapasitesi bu setten 100 olurken dışarıya olan bağımlılık son bulacak. Diğer taraftan Milli E1000 Elektrikli Manevra Lokomotifinin üretim ve ihracatı devam ederken MARMARAY, İZBAN, İstanbul Mahmutbey ve Yenikapı metro araçlarının CER motorları yerli olarak TÜLOMSAŞ’ta üretildi. Çalışmaları süren Yerlileştirme projelerini; yeni nesil Co-Co tipi Lokomotif Projesi, yeni nesil 8 silindirli 1200 HP Dizel Motor Projesi, LPG Vagonu Projesi, Yangın Söndürme Vagonu Projesi, Dizel Motor Modernizasyon Projesi olarak sayabiliriz. 


Son yıllarda yapılan çalışmalarla toplam bin 213 kilometrelik hızlı tren hattı yapıldı. Önemli projeler ise Ankara – Sivas ve Ankara- İzmir üzerinde çalışmalar sürüyor. Yüksek hızlı tren hatlarının yanında, hem yük hem de yolcu taşıyacak 200 km hıza uygun demir yollarının inşasını sürdüren ulaştırma ve alt yapı bakanlığı halen bin 889 km yüksek hızlı, bin 786 km hızlı ve 429 km konvansiyonel demir yolu olmak üzere 4 bin 104 km demir yolunun inşası çalışmaları sürüyor. Demir yolunda milli ve yerli atak devam edecek.


Kaynak: Türkiye Gazetesi/ Ekonomi                   
Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »