CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİ

Yazar: Hamza Aslan




Türkiye Cumhuriyeti 24 haziran 2018 seçimlerinden sonra “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi” ile tanıştı. Yeni yönetim modeli ne getirecek. Her sistem uygulandığında bazı aksaklıkları olabileceğini insan düşünmeden edemiyor. Öyle de olsa yeni yönetim modeli; yalın, makamların azaldığı, insan kaynağının gelişmesine imkan sağlamasıyla, karar alma sürecini hızlandıran, bürokrasiyi ve hantal yapıyı kaldıran bir sistem ortaya koyuyor.

Başbakanın olmayacağı sistemde, Cumhurbaşkanın yardımcılarının olacağı, etkin koordinasyon için bazı bakanlıkların birleştirildiği, yeni modelde bakanlık sayısı 26’dan 16’ya düşürülecek. Yeni modelde bazı bakanlıkların adı değişecek. Örnek verecek olursak; “ Aile ve Sosyal Çalışma Bakanlığı ile Çalışma ve sosyal Güvenlik Bakanlığının” birleştirilmiş hali: “ Çalışma Sosyal Hizmetler ve Aile Bakanlığı” şeklinde olacaktır. Aileyi merkeze alan yeni sistemde, yeni bakanlık her evden en az bir çalışanın istihdam edildiği, mutlu aile, mutlu toplum ve insanın hedef alınacağı hizmetin verilmesi amaçlanıyor.

“Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Kalkınma Bakanlığının” birleştirilmiş hali “ Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı “ olacaktır. Bu bakanlığın amacı da yüksek teknoloji ile küresel ve evrensel markalar üreterek, yapay zeka da ve akıllı teknolojilerde lider ülke olarak tüketen değil,  üreten olmayı amaçlamaktadır.

“Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Ekonomi Bakanlığı” da “Ticaret Bakanlığı” olarak birleştirilecektir. Yeni bakanlığın amacı da ihracatı 500 milyar dolara yükseltip, İstanbul’u dünya finans merkezi yapmaktır.

Gıda,  Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı ile Orman ve Su İşleri Bakanlığı“ ise ”Tarım ve Orman Bakanlığı” olarak tek çatı altında birleşecektir. Bu yeni bakanlığın amacı, orman arazilerinin korunup, yedi bölgede tarımda yılda iki ürün alınabildiği, tarımda çeşitlilik ve verimliliğin artırıldığı, yemyeşil bir Türkiye amaçlanmaktadır.

“Dışişleri bakanlığı ile Avrupa Birliği Bakanlığı” da birleştirilerek :“Dışişleri Bakanlığı” adıyla yeni sistemde yerini alacaktır. Dış politikada ve uluslar arası gelişmelerde daha etkin bir dış politika amaçlanmaktadır.

Ekonomi alanındaki 6  bakanlık sayısı 3’e inerken, ekonomi yönetimindeki bu birleşme ile 16 yılda 3 kattan fazla artan milli gelir, vizyon projelerle, istihdamla katlanması hedeflenmektedir. Başbakan yardımcılığına bağlı Hazine Müsteşarlığı yeni sistemde Maliye Bakanlığı çatısı altında birleştirilirken yeni bakanlığın adı:” Hazine ve Maliye Bakanlığı” olacaktır. “Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının” adı:” Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı” olacaktır.

Yeni sistemdeki bu modelin dikkat çeken önceliklerinden biri bürokrasi ve karar alma sürecinin hızlı olmasıdır. Yetki karmaşasına son verilerek, insan kaynakları doğru değerlendirilerek, “Genç yetenek projeleri” başlatılıp, tersine beyin göçü ile yerli ve milli projeler desteklenecektir. Kamu personelinin çalışmalarının artıracak projeler geliştirilecek.

Bu modelin amaçlarından olan hızlı koordinasyon için Cumhurbaşkanlığına bağlı 8 başkanlık geliyor. Bağlı olacak başkanlıklar:” Genel Kurmay Başkanlığı, Milli İstihbarat Başkanlığı, Savunma Sanayi Başkanlığı, Milli Güvenlik Kurulu, Diyanet İşleri Başkanlığı, Devlet Denetleme Kurulu, İletişim Başkanlığı, Strateji ve Bütçe Başkanlığı” olacaktır.

. Bu modele karşı çıkanların genelde kullandığı söylem: “ Cumhurbaşkanını kim denetleyecek?” Parlementer sistemde Cumhurbaşkanının hiçbir sorumluluğu bulunmamaktadır. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine “ geçilmesi ile beraber Cumhurbaşkanı Meclise ve millete karşı sorumlu olacak ve Meclis Cumhurbaşkanı hakkında gerekirse soruşturma açabilecek. Cumhurbaşkanı ve yardımcılarına eski sistemde olan hükümeti düşürmek için verilen gensoru verilemeyecektir. Hakkında soruşturma açılan Cumhurbaşkanı da erken seçim kararı alamayacaktır.  
. Kanun yapımında meclis ön plana çıkmakta, kanun yapma işi meclisin olması ile beraber denetim ve bilgi edinme hakları korunmaktadır. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi sayesinde yeni sistemle oluşturulacak 9 kurul’un görevi bilimden sağlığa, uzun vadeli ve stratejik vizyonlar içeren politikalar üretmek olacaktır.

. Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminde tüm bakanlıkları ilgilendiren konularda Cumhurbaşkanına doğrudan bağlı, Finans, Dijital dönüşüm, İnsan kaynakları, Yatırım ofisleri bu isimlerle kurulup çalışacaktır.

. Başbakanlığa bağlı çalışan seçim kampanyalarında çok tartışılan TİKA, Yurt Dışı Türkler ve Akrabalar Toplulukları Başkanlığı, Yunus Emre Entitüsü gibi kurumlar Dışişleri Bakanlığına bağlı çalışacaklardır.

. Cumhurbaşkanı yürütme yetkisine ilişkin konularda kararname çıkarabilecektir. Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçilmeyle beraber, Cumhurbaşkanı yemin edip göreve başladığında, çıkaracağı kararnamelerle kamuda büyük  dönüşümü başlatacaktır. Ayrıca yeni sistemin diğer bir getirisi Türkiyede sıkı yönetim de tarih olacaktır. Bakanlar kurulu yetkisinde olan OHAL uygulaması yeni sistemde Cumhurbaşkanında olup 6 ay süre ile olağanüstü hal ilan edebilir. Olağan üstü halin süresi  6 ayı geçemez .

Tarihsel olarak bir yolculuk yaptığımızda Türkler hiçbir zaman devletsiz kalmamış. Ama en büyük atılımı, büyük devlet olmayı da gelen han, hakan gibi iyi liderler sayesinde istikrar içinde gerçekleştirmiştir. Türkiye Cumhuriyeti için “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi” hızlı karar alma, istikrar, etkin koordinasyon ile 2023 hedeflerine, 2053 hedeflerine, 2071 hedeflerine ulaştıracaktır. Osmanlıdan sonra kimsesiz kalan mağdurlar, mazlumlar, müslümanların umudu Türkiye güçlü olursa, süper güç olursa, dünya huzur bulacak.



Kaynak: Türkiye Gazetesi 23 haziran 2018 gündem

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »