Yazar: Jülide Türkoğlu
Moda Nedir?
Giyim, dediğimiz zaman aklımıza ilk gelen
modadır. Moda giyimden ayrı
düşünülemez. Moda Latince ‘’modo’’ kelimesinden gelir. Anlamı hemen şimdi
demektir. Moda İtalyancada süslenme özentisi, yenilik anlamını içerir. Türk dil
kurumu değişik kök bakımından sözcükleri inceler. Moda sözcüğüde bu açıdan incelenmiştir:
1) ‘Değişiklik gereksinimi
2) Süslenme özentisi
3) Toplum yaşamına giren
geçici yenilik’ olarak görülmektedir. Moda nedir? sorusu yanıtını bulmuştur.
Modanın
Merkezleri
Modanın kalbi dediğimizde aklımıza gelen şehirler; New york,
Milano, Paris ve Londradır. Moda günleri, moda haftaları, defileler, fuarlar bu
şehirlerde yapılır. Bu etkinlikler şehirlerin havasını değiştirir.
Moda Psikolojisi
Moda artık kıyafet
tasarımının dışında, insan psikolojisi açısından değerlendirilmektedir. İş
görüşmesine giden için bile giyim tarzı sözsüz bir iletişimdir. Buna moda psikolojiside diyebiliriz. Çünkü
üniversitelerde bu konuda dersler verilmektedir. Moda psikolojisinin amacı
hedef kitlenin psikolojisini anlamaktır. Giyim tarzı kişisel olup, bireyin
kişiliğini yansıtır. Modaya bu açıdan bakmak lazımdır. Yani insan psikolojisi
ile alakalıdır. Psikoloji bilim dalı olarak insanlarla iletişimi amaçlar,
kurulan iletişim ile problemler çözülür. Moda
için ‘’ sözsüz iletişim ’’ demek doğru olacaktır. Modanın kendine özgü dili
vardır. O günkü giyilecek kıyafet seçilirken insanın amacı önem kazanmaktadır.
Bu konuda yapılan araştırmalar göstermiştir; seçilen kıyafetlerin
çevremizdekileri etkileme gücü olduğu ortaya konmuştur. İnsanın yapısında yeni
tanışılan kişi için biraz önyargı bulunur. Yeni tanıştığımızda üzerimizdeki
kişinin kıyafet karşımızdaki insana bir mesajdır. Giyim tarzımız bizi anlatmaktadır.
Giyim Tarzımız
Giyim tarzımız o günkü psikolojimizi yansıtır. İş görüşmesine
gidenlere baktığımızda ilk izlenim önemlidir. Burada yine giyim tarzının önemi
ortaya çıkmaktadır. İnsanın yerleşik düzene geçmeden önce, korunma iç güdüsü
ile hemen gördüğü insan hakkında karar vermesi gerekirdi. Buna ilk izlenim
olgusu diyoruz, günümüzde de geçerlidir. Moda
olsun, başka işler içinde insan davranışları önemlidir. Bunu da ancak
deneylerle yapmak gereklidir. Kıyafetin insanlar üzerine etkisini New yorkta
yapılan deney ile tepki ölçümü yapılmıştır. Nasıl mı? sokaktan geçenlerden,
takım elbiseli kravatlı olan kişinin, takım elbiseli kravatsız kişiden daha
fazla para topladığı görülmüştür.
Kıyafetin Önemi
Bu konuda yapılan başka çalışma ve araştırmalar vardır. Bu yapılan
deneyde işverenlere bir albümden dizüstü ve diz hizasında etek giyen kadınların
fotoğrafları gösterilmiştir. Deney sonucu olarak diz hizası etek giyen kadınlar
işveren gözünde yöneticiliğe layık görülmüş, kısa etekli kadınlar ise daha alt
pozisyonlara layık görüldüğü ortaya çıkmıştır. Yani kıyafete göre karar
verilmiştir. Yukarıda söylediğimiz sözsüz iletişimi hatırlayalım. Kadınlar
güzel yanlarını ortaya koymak isteyebilirler. Ancak bu karşı tarafa yanlış
mesaj olarak gidebilir. Erkekler için görsellik elinde olmayan,
etkilenebileceği bir durumdur. Giyim tarzı ister, istemez cinsellik olarak
algılanacağından, işyerlerinde onlara önemli görevler vermezler. İş görüşmesine
gidenlerin bu araştırmaları göz önünde bulundurmalarını tavsiye ediyoruz.
Herkes stilini
oluşturmalıdır.
Vücudumuzu iyi tanımalıyız. İnsan kendini bazen göremiyor. Bir
kıyafetin yakışıp, yakışmadığını anlamıyor. Bunun sebebi çocukluğumuzda birine
olan bağımlılığımız, geçmişteki yanlış algılarımız, annemizin, bir
arkadaşımızın yaptığı yanlış yorum sonucunda oluşabilecek takıntı
etkileyecektir. Giyilen kıyafetin rahatlığı davranışlarınıza yansır. İnsan
pozitif olur, kendine güvenli olur. Aslında herkes kendi stilini oluşturmalı.
Kilolu bir insanın dar kıyafetler seçmesi mantıklı olmaz. Biraz bol ve siyah
bir renk seçebilr. Siyah sofistike bir renktir. Ayrıca ince gösterir. Renklerinde
dili vardır. Bu verdiğimiz örnekte olduğu gibi vücudumuzu tanıyalım. Kendi
stilimizi, giyim tarzımızı belirleyelim.
Kod ÇeviriciKod Çevirici EmojilerEmojiler