Osmanlılarda Tek Kişilik Tiyatro: Meddah

Yazar: Erol Yıldız




Meddahlık, aslında tarihi geçmişi olan, Abbasiler zamanından günümüze kadar gelen bir meslektir. Kelime anlamı olarak medheden demektir. Diğer bir deyişle meddahlara Kıssahan (kıssa anlatan) da denirdi. Tarihsel olarak bakarsak,  hükümdarlar ve ileri gelenlerin yanında onu medheden, eğlenceli şekilde hikayeler, kıssalar anlatan ve taklit yaparak eğlendiren kişilerin aldığı isim olmuştur. Sonrasında malum müstakil ve itibarlı bir meslek ve sanat haline gelmiştir.

Hak Dostum Hak!

Ramazan aylarının en çok sevilen ve rağbet edilen eğlencesi meddah idi. Meddahlar aslında eğlendirirken, bazen de düşündürüp, ince alaylı bir üslupla politik ve sosyal konularda eleştiriler yaparlardı. Bu görevi günümüzde politika yazarları yapmaktadır. Ramazan aylarında teravih namazlarından sonra bir kahvehanede faaliyetlerini ve gösterilerini yaparlardı. Ya da gösteri yapacakları bir alan onlara tahsis edilirdi. Meddahların ünlü olanlarının programları önceden ilan edilirdi.
Kahvehaneler tıklım, tıklım dolar, çaydanlıklar fokur, fokur kaynar. Nargileler bir taraftan tüttürülürken, çay servisleri yapılır. Çıraklar kalfalar çay servisine zor yetişirdi.

Zamanı geldiğinde meddah herkes görebilecek şekilde bir sandalyeye oturur. Meddahın omzunda basma mendil elinde sopa, sopayı yere vurduktan sonra “Hak dostum hak” diye bağırır. Tekerleme söyleyerek anlatacağı hikaye veya konuya giriş yapardı. Elindeki sopa meclisi susturmak ve onun yardımcı malzemesidir.(saz, süpürge, tüfek, at gibi taklit amaçlı) Yanında taklidini yaptığı kişiye göre serpuşlar, tef gibi eşyalarda bulundurur.

Sürç-i Lisan

Meddahlık, Osmanlılardaki çoğu meslekte olduğu gibi usta–çırak usulü vardır. Meddahların mimikleri, hafızası, zekaları göz alıcıdır. Çünkü öyle hikayeler anlatırlar ki, onu dinleyenler çıt çıkarmadan dinlerler. Meddah deyip geçme! Meddahlar yalnız halkı eğlendiren değil aynı zamanda dini ve milli geniş bir genel kültüre sahiptirler. Yani her şeyden anlarlar, Edebiyattan, şiire, musikiden sanata hepsinden anlar. İnsan psikolojisine göre sosyal durumları, politik meseleleri hatta bazen devlet adamlarını, ince alaylı bir üslupla ama edepli bir şekilde eleştirirlerdi. Kendilerine kimse kızmaz, sanata kıymet, hak söze kulak vermek gerektiği bilindiğinden bazen sosyal bir yarayı devlet büyüklerine duyurma görevlerini de yapmış olurlardı. Yani muhalefetin görevini yapmış olurlardı. Anlatım bitiminde “ Bir sürç-i lisan ettikse(dilimiz sürçtü ise) affola” diyerek dinleyicilerden özür dileyip hikayenin veya kıssanın sonunu bir neticeye bağlarlardı.

Meddahlarla ilgili ilgi çekici bir olayı da anlatmadan geçemeyeceğim. Meddah Sururi, Meşrutiyet dönemi meddahlarındandır. Anlatım yeteneği ve gücü çok fazla olduğundan uzun hikayeler arasına sıkıştırdığı fıkralarla milleti gülmekten kırıp geçirirdi. Hele bir harem ağasının ud dersi almasını Ermeni usta ve zenci taklidiyle anlatırdı. Dinleyenler çok gülerdi. Meddah Sururi askere alınır ve talimler başladığında kumandan erleri hizaya sokup yapı olarak biraz da şişman olan Sururi’yi en başa dikince erler kendilerine hakim olamayıp gülme krizine giriyorlardı. Meğerse koğuşta yaptığı taklitleri dinleyen erler, Sururi ne yaparsa, yapsın gülmekten kendilerini alamıyorlardı. Hiç bir şey yapmadan yüzlerine baksa gülüyorlardı. Sonunda eğitimden alınır ve yazıcı yapılır.  

  
Meddahlıktan Talk- Show’a

Meddahların meşhur olanlarını sayacak olursak: “İncili çavuş, Tıfli, Dilencioğlu, Şekerci Salih, Kör Osman, Aşık Hasan, Güzel Emin, Tesbihçioğlu Nazif, Muhasip Nuri, Kız Ahmed” söylenebilir. Yakın zamanda yetişen Meddahlığın son temsilcileri Bal Mahmut namıyla olan Mahmud Baler, Erol Günaydındır. Aslında Meddahlığın günümüze güncellemesi, Talk- show olarak yansıdığını söyleyebiliriz. Diriliş Ertuğrul dizisinde Deli Demir çocukları toplayıp Türk milletinin destanlarını anlatırken, meddahlık yaparak onlara geleneklerini, kültürlerini öğretmektedir. Bu açıdan bakıldığında meddahlığın tarihteki önemi daha iyi anlaşılmaktadır. Günümüzde biraz da eğlenmek adına Osmanlılardaki tek kişilik tiyatro: Meddahlık yerini Talk – Show’a bırakmıştır. Günümüzdeki tek kişilik tiyatro Talk-Show’a rağbet edilmekte, kalabalık bir seyirci kitlesine de sahip bulunmaktadır.                      

Sonraki
Önceki Konu
Önceki
Sonraki Konu »